Utgiven i Forum nr 2010-02

Karriärkvinnan med de långa benen

av Heidi Backas Forum 2010-02, sida 39, 25.02.2010

Taggar: Teman: kvinnor

FORUM FÖR EKONOMI OCH TEKNIK NR 2 2018

SVAR: LENA-LEKA-LÄKA-LÄSA-LÄST-HÄST.

Heidi Backas är redaktionssekreterare och reporter på Forum för ekonomi och teknik.

Karriärkvinnan med de långa benen

Snart 51 år gammal och redan 126 titlar i sin CV. Det är inte dåligt för en kvinna som är mest känd för sitt blonda hårsvall och sin onaturligt smala getingmidja. Barbara Millicent Roberts, mera känd som Barbie, är dockan somi ett halvsekel har hyllats och hånats för sitt utseende. En avundsvärt vacker kropp med rätta proportioner eller en omänskligt formad docka som skapar anorexi hos småtöser. Barbie som förebild handlar om kropp, inte om profession. Tillverkaren Mattel har trots allt gjort ädla försök att få unga (och varför inte också äldre) kvinnor att se Barbiedockan som sinnebilden för en självständig kvinna mitt i karriären. Eller kanske en villrådig hoppjerka som inte kan bestämma sig för om hon vill vara tandläkare, pilot eller presidentkandidat. I serien ”I can be” har Barbie försetts med över hundra olika titlar och uniformer. Kan Barbie så kan jag.

Astronaut blir OS-medaljör. Barbies karriär började minst sagt högtflygande: som astronaut. Året var 1965 och inspirationen kom från sovjetiska kosmonauten Valentina Tereshkova som ett par år tidigare var första kvinnan i rymden.

Sin idrottsliga överlägsenhet visade Barbie 1975 då hon blev OS-guldmedaljör i gymnastik, konståkning och slalom. 1989, året före Gulfkriget inleddes, tog Barbie värvning i armén. För att säkerställa “äktheten” godkändes hennes uniform av Pentagon.

Så har det fortsatt, än har bambibenen tryckt gasen i botten i en racerbil, än har de klätts i benvärmare som en aerobicinstruktör.

Han slog Knut på en repövning

Nördambassadör i högklackat. Barbies senaste yrke är dataingenjör. Som nördambassadör ska Barbie uppmuntra småflickor att slipa sina datorkunskaper för att åstadkomma teknologiska innovationer.

För att dockan ska ge en tillförlitlig bild av yrket (eller åtminstone utstyrseln) har dockmakarna rådgjort med kvinnliga ingenjörer i föreningen Society of Women Engineers. Resultatet: Barbie har en rosa bärbar dator och en smarttelefon med öronsnäcka för Bluetooth. Den trendigt nördiga klädseln är en t-skjorta med tryck som påminner om binära koder och tangentbord, ett par svarta tajta byxor och brillor med barbierosa bågar.

Att Barbie blev just dataingenjör var ingen slump. Nej, precis som vilken modern kvinna som helst frågade hon råd av sina kompisar på Twitter och Facebook. Anhängarna fick rösta om de ville se sin idol som exempelvis arkitekt, miljövårdare eller kirurg. Mer än en halv miljon Barbiefans röstade, och vinnaryrket blev förutom dataingenjör också nyhetsankare på tv (vilket förverkligades som yrke nummer 125).

Dockmakarnas försök till attitydfostran mot en könsneutral inställning till yrken är minsann hedervärd. Men man frågar sig ändå om Barbie är den ultimata förebilden. Ett av hennes handikapp är att fötterna är stöpta för höga klackar. Och hur trovärdigt är det med högklackade stövlar på en brandman?

Kanske prinsesstilen trots allt klär Barbie bäst. En av de nyaste modellerna föreställer kronprinsessan Victoria. Den dockan kommer däremot inte till försäljning utan förblir en dröm för alla småflickor. Det samma lär gälla jobbet som kronprinsessa. m

Utgiven i Forum nr 2010-02

Sidan är OCRad från en scannad tidning. Rikta feedback till Affärsnätverket Forum på LinkedIn eller @forummag_fi på Twitter.

Affärsmagasinet Forum var år 2021 Finlands enda svenskspråkiga affärstidskrift och beskrev sig som "ett unikt magasin som riktar sig till beslutsfattare och experter inom näringslivet i Finland och Norden. Tidningen har en upplaga på 11 000, och når varje månad 27 000 läsare, i huvudsak ekonomer, ingenjörer och diplomingenjörer. Bevakningsteman inkluderar ekonomi, börs, teknik, ledarskap och arbetsliv, med reportage, profilintervjuer, livsstil och kolumner. Forum upprätthåller dessutom diskussionsforumet Affärsnätverket Forum på Linkedin, den största svenskspråkiga gruppen i Finland och en av de största på svenska på hela Linkedin. Där diskuteras trender och aktuella frågor inom näringsliv, arbetsliv och innovationer. Tidskriften utkommer med 10 nummer/år."