Kollektivtrafiken i fyra städer
av Nicholas Anderson Forum 2007-10, sida 13, 25.10.2007
Taggar: Teman: kollektivtrafik
FORUM FÖR EKONOMI OCH TEKNIK NR 18 2887
ANDERSON
Nicholas Anderson är Senior Vice President vid Svensk Exportkredit i Finland och chef för SEK:s rådgivningsenhet.
Kollektivtrafiken i fyra städer
Det är enorma summor som investeras i vägar, järnvägar, bussar och spårvagnar. Därför är det viktigt att ställa frågan om våra skattepengar används vettigt. Städer fungerar inte utan den här typen av infrastruktur. Stadsbor måste använda offentliga kommunikationer för att ta sig till jobbet, besöka vänner, handla och besöka idrotts- och kulturevenemang. Det är resor som man vill göra tryggt, miljövänligt och till ett rimligt pris.
Själv använder jag kollektivtrafik regelbundet. Jag ska här jämföra de offentliga kommunikationerna i fyra städer som jag känner rätt bra: London, Kiev, Tokyo och Helsingfors.
Vi har alla hört att London är en underbar stad —- vibrerande, färgstark och en rolig stad att boi. Jag föddes där och kommer ihåg det dystra och smutsiga efterkrigstida östra London, the Strand och City. Varje dag strålar tio miljoner människor samman i huvudstationerna och dyker ner i tunnelbanan. London är stolt över sin ställning som ett globalt finanscenter, där företag inom den privata sektorn upprätthåller och driver stora delar av de allmänna kommunikationerna,
Resultatet är helt otroligt. Bussarna köar på gatorna när de försöker köra förbi de trafikstockningar som förorsakats av alltför många bilar, Tunnelbanevagnarna är fullproppade och dåligt planerade. Själv måste jag böja mig J för att inte slå huvudet i ta ger kollektiv byggd i’rysk marmor- och bronsstil; med stora och långa plattformer djupt under markytan. Vagnarna är rena och snabba. Bussarna i Kiev är ombyggda skåpbilar som kör dig dit du vill. Det kostar tre cent att använda metron,
Bilarna kör fort på vägarna, men i centrum grötar trafiken till sig snabbt och föroreningarna från billig diesel gör att ögonen svider medan du sitter och väntar på att bilen ska flytta sig ytterligare femtio meter. Ingen verkar ha förstått att enkelriktade gator verkligen är enkelriktade och att parkera två bilar bredvid varandra ställer till med besvär, Att använda metro är ett klart tryggare alternativ. Bilisterna i Kiev lyckas ta livet av flest människor i Europa. Jag ger Kievs kollektivtrafik sex poäng av tio för snabbheten och den fascinerande arkitekturen.
Tokyo är stjärnan i kollektivtrafiken, Eftersom det inte finns parkeringsutrymmen till rimliga priser måste lönearbetarna använda tåg och tunnelbana. Det är ett mästerligt system — enormt och komplext. Du gissade säkert redan att jag ger Tokyos kollektivtrafik tio poäng av tio eftersom den är så bra! Det är rent, billigt, snabbt och bekvämt. Stationerna är nästan alltid rena och välskötta. Underjordiska shoppingcenter har byggts intill stationerna och hundratals försäljare säljer mellanmål och matportioner vid stationsingångarna, Det är som i himlen …
Helsingfors förtjänar också fulla tio poäng, men av andra orsaker.
ket. Bänkarna är söndriga och trafiken 1 London Metron är en vinnare tack vare att de golven smutsiga, Luften är full n oll P oän. g avti 0, orangefärgade plastbänkarna idag av damm och på sommaren är är retromode, precis som de gamhettan olidlig. Förseningar är eftersom staden la bussarna som bullrande kör ned ett dagligt fenomen.
Jag ger kollektivtrafiken i London noll poäng av tio, eftersom staden misslyckats fullständigt på den punkten. En enkelbiljett i helvetet kosta misslyckats fullständigt på den punkten. En enkelbiljett anför mitt fönster på Fredriksgatan. Kollektivtrafiken i Helsingfors fungerar verkligen till 100 procent. Det enda minuset är de buttra kvinnor och män som hellre använder sina få slantar på sprit än på spårvagnsbil tre euro, så varför bosätta sig i jetter.
den staden? För att få en biljett helvetet ko star tre En vacker dag kommer vi att kun för himlen måste du vara verk- C€UTO, Så Var för na ta metron till Esbo. Men jag tviv ligt rik. Nr b osätta si g i d en Jar på att London-style-bilisterna Kiev har ungefär två mil- på Västerleden någonsin kommer at joner invånare. Metron är stade n? förstå att lämna sina bilar hemma,