Utgiven i Forum nr 1995-13

Komfort ledord för BMW yngsta skapelse

av Christian Schönberg Forum 1995-13, sida 12, 19.10.1995

Taggar: Bolag: BMW Teman: bilar

Exteriört tar man inte miste på var den nya fjärde generotionens BEMW 500 hör hemma,

BMW:s yngsta skapelse

Christian Schönberg

Smakar det så kostar det. Men säkert är den värd sitt pris — den nya BMW ”femman” — för den som har pengar och behov av att satsa på något utöver det normala, bör man väl tillägga.

en yngsta medlemmen i BMW familjen är en imponerande he gjuten skapelse som man exteriört inte tar miste på var den hör hemma. Den fjärde generationen BMW 500 som nyligen visades upp på bilutställningen i Frankfurt har klart den äkttypiska BMWooken. Denna distingerade övre mellanklassens fyra dörrars sedan är i princip en helt ny bil. men följer ändå klart sina föregångare i spåren. Bland annat håller man ortfarande benhårt fast vid den traditionella bakhjulsdriften. För att förankra den nya 500-serien ännu stabilare i den övre medelklassen har man helt och hålet spolat den fyrcylindriga motorvarianten. Bilen har vuxit både i längd, bredd och höjd. Kort sagt, BMW-ingenjörerna har med målmedveten planering lyckats kombinera de bästa sidorna från den lilla kompakta 3-serien med 7-seriens uxustänkande i ett och samma koncept. Eftersom kundsegmentet för denna biltypär extremt begränsat har man gjort sitt yttersta för att tillfredsställa just denna exklusiva målgrupps optimala krav på prestanda, komfort och sportighet.

Körglädjen måste upplevas

Att köra bilen är rena rama njutningen. Körglädjen är så påtaglig att man automatiskt förbannar alla hastighetsbegränsningar och den långa rad av ”parkerade” sölkorvar som bromsar framfarten. För den inbitne framhjulsdriftförespråkaren kan bilen måhända först kännas något orolig vid snabbare ratvridningar, en känsla som emellertid snabbt försvinner vid närmare bekantskap.

Tystnaden och harmonin i cockpit är påtaglig — motorns svaga spinnande är en lisa för örat. Inte ens vindbruset stör själsfriden. Alla inställningar av speglar, säten, fönster farthållare etc. sker via små lättåtkomliga elektroniska reglage, förutom rattinställningen som sker på mekanisk väg, dock naturligtvis icke under kör 1 ning. Däremot känns det något förvånande att man i ett så långt utvecklat ergonomiskt tänkande inte harinstallerat ställbart svankstöd som standard, även i basmodellerna.

Basmodeller i december

I introduktionsskedet (december 1995) erbjuds modeller med sexcylindriga 2,3 och 2,8 liters motorer på 125kW/170 hk respektive 142kW/193 hk. Turbodieselversionen 525 tds (105 kW/143 hk) kommer ut på marknaden i mars 1996. Efter turbon lanseras ytterligare modellerna 535i och 540i med V8-motorer. Farmarversionen (Touring-modellen) låter ännu vänta på sig. Enligt planerna sker nedkomsten först en bit in på år 1997.

För första gången är alla modeller nu försedda med ABS-bromsar, men utöver det också med ASC+T (Automatic Stability and Traction Control).

Topphastigheten anges från dieselversionens 525tds 211 km/h till 236 km/h för 528i. Bränsleåtgången för dieseln uppges till 6,9 1, för de övriga modellerna 8,4-8,6 1/100 km.

Modellerna levereras alternativt med en manuell, eller automatisk femväxlad låda. Utöver det kan modell 528i förses med en s.k. Steptronic transmission, känd från bl.a. Formel-bilarna där man sköter växlingsoperationerna genom en snabb knapptryckning.

Lättmetall på frammarsch

Nu har också BMW-konstruktörerna tagit lättmetallen till sina hjärtan, eller med andra ord blivit tvungna att söka nyalegeringar och materialkombinationer för att inte riskera skapa en alltför tung bil med ökad bränsleåtgång som följd.

Genom att ersätta en del stål- och gjutjärnskonstruktioner med aluminium bla. i fjädringen har man redan lyckats plocka bort 36 procent av vikten på det området. Partier i framaxeln gjuts numera i lättmetall ävenså fälgarna so £

Luftkuddealternativen breddas. Förutom det redan fungerande sidoskyddet utvecklas som bäst en variant för huvudet.

VA Bland exklusiviteterna i den nya BMW-50 serien noteras GPS-navigatorn i färg på den sobra instrumentpanelen.

tack vare en helt ny produktionsmetod tappat ytterligare i vikt. Också delar av motorn och bromssystemen fabriceras i aluminium.

Tyst som musen

BMW:n rör sig uppenbart tystare än någon av sin föregångare. Den yttre ljudnivån underskrider klart stipulerade 74 dB(A). Under de senaste femton åren har den övre bullergränsen successivt bantats ned från 84 dB(A) till dagens nivå vilket i klartext innebär att tolv bilar för lika mycket oväsen i dag, som en bil gjorde år 1980.

En av hemligheterna ligger ien gammal tysk uppfinning från förra århundradet ”Helmholz resonator” som kopplats till avgasrörets mellersta ljuddämpare. Avgaserna leds inte genom resonatorn, däremot försätter vissa av avgasens vibrationsfrekvenser resonatorns luft i dallring, vars kontravibrationer har en effektivt ljuddämpande funktion.

I december rullar alltså de första BMW-S:orna på våra vägar. Vad härligheterna kommer att kosta är i skrivande stund ännu oklart. Men visst kommer man att ge Mercedes Benz många gråa hår med den nya skapelsen. Ett stalltips ger en såld ”femma” per dag 1996. 9

En gammal tysk uppfinning från förra år hundradet ”Helmholz resonator” har tagit till heder. Burken kopplas till avgasrörets mellersta ljuddämpare vars vibrationsfrekvenser sätter resonatorns luft i dallring. Kontravibrationerna som uppstår har en klart ljuddämpande funktion.

Forum nr 13/95

Utgiven i Forum nr 1995-13

Sidan är OCRad från en scannad tidning. Rikta feedback till Affärsnätverket Forum på LinkedIn eller @forummag_fi på Twitter.

Affärsmagasinet Forum var år 2021 Finlands enda svenskspråkiga affärstidskrift och beskrev sig som "ett unikt magasin som riktar sig till beslutsfattare och experter inom näringslivet i Finland och Norden. Tidningen har en upplaga på 11 000, och når varje månad 27 000 läsare, i huvudsak ekonomer, ingenjörer och diplomingenjörer. Bevakningsteman inkluderar ekonomi, börs, teknik, ledarskap och arbetsliv, med reportage, profilintervjuer, livsstil och kolumner. Forum upprätthåller dessutom diskussionsforumet Affärsnätverket Forum på Linkedin, den största svenskspråkiga gruppen i Finland och en av de största på svenska på hela Linkedin. Där diskuteras trender och aktuella frågor inom näringsliv, arbetsliv och innovationer. Tidskriften utkommer med 10 nummer/år."