Konjunkturutjämnare som snabbexpanderar
Forum 1979-15, sida 28-29, 10.10.1979Mirka inom Keppo-koncernen:
Konjunkturutjämnar som snabbexpan
Den österbottniska storkoncernen Oy Keppo Ab förbinds traditionellt med pälsdjursnäringen — företaget är världens största på detta område med förgreningar både i Finland och utomlands. Och visst är pälsdjursnäringen Keppokoncernens bas — men inte på samma ensidiga sätt som fö 10—20 år sedan.
WÖ” Dagens Keppo-ledning, ett ungt team, genomsyrar företaget med modernt management-tänkande där man inte ”minkodlarmässigt” ser blåögt bara denna dag framför sig utan utvecklar företaget i olika riktningar, sprider risker, diversifierar.
VD Henrik Höglund — Keppo har i dag fyra olika grenar, fyra företag som verkar själv 2 ständigt som resultatenheter inom koncernen — Keppo Pälsdjur, Oravais textilfabrik, Litoset grafiska tryckeri samt Mirka, tillverkare av slipmaterial. Dessutom håller vi aktier i olika företag. Kalla gärna aktieportföljen företagets femte gren (bla 7 procent av Schauman-aktierna innehas av Keppo-koncernen).
Mirka tilldrar sig i dag stort intresse inom såväl koncernen som re gionen där företaget verkar dvs Jeppo-Oravais. Från att 1962 ha flyttats från Helsingfors där Mirka i Sockenbacka verkade under små former, har Mirka via köparen, framlidne bergsrådet Emil Höglund, och senare den nya företagsledningen, utvecklats till en snabbexpanderande industri, vars nyanställningsannonser är ofta förekommande i lokalpressen. Mirka kan uppvisa trender som är brantare stigande än de flesta andra. De senaste åren har omsättningen ökat 35—40 procent årligen. I år torde ökningen bli ca 50 procent.
Riskspridning målet
Rent strategiskt grundades Mirka liksom de andra självständiga enhe FORUM 15/7 dera terna inom koncernen delvis för att fungera som riskspridare och konjunkturutjämnare för koncernens basindustri — pälsdjursodlingar. Mirkas utveckling har emellertid varit gynnsammare än väntat.
— Vi har knappt hunnit med i utvecklingen själva och vi ser ljust på fortsättningen också, menar direktör Höglund.
Mirka jobbar i en udda processbransch som är unik och där faran för billigimport från låglöneländer inte är speciellt stor. Mirka styrs i dag av VVD Henry Lindgård.
— Frammarschen har varit glädjande planenlig. Få utomstående trodde på en årlig ökning på ca 40 procent. Den här branschen var relativt liten och okänd för oss när företaget köptes och senare fusionerades med Keppo. Vi är i dag landets enda tillverkare av högklassigt slipmaterial sarmt den största i Norden på den flexibla sektorn. Den nya fabrik som nyligen tagits i bruk är nästan un Mirka kan uppvisa starkt stigande trender — de senaste åren har man vad omsättningen beträffar gått framåt 35—40 procent varje år.
FORUM 15/7 derdimensionerad redan nu. Driften är i full gång. Vi har mera order än vi kan leverera, men allvarlig brist på arbetskraft och bostäder bromsar utvecklingen.
Egen know-how
Tillverkningen av slipmaterial är en process, som Mirka till stora delar måste klara med egen know-how. Huvudmaskinen är tillverkad av Keppo-koncernens fd dotterföretag Petsmo mekaniska verkstad med hjälp av utländska konsulter. Det är den maskinen som svarar för basprodukten, 1300 mm brett slippapper eller slipduk, som framställs i stora sk jumborullar. Utgående från dessa rullar tillverkas sedan måttbeställda slipband för industri samt rondeller, ark och rullar. Totalt tillverkas ett 30-tal basprodukter — allt från enkelt sandpapper för var mans hobbyverkstad, vassa rondeller för snabbroterande handslipmaskiner av Black & Decker -typ till diamanthårda slipmaterial för möbel- och metallindustrin. Processen i korthet:
Råpappret, dels inhemskt dels utländskt (Mirka samarbetar fn med den inhemska pappersindustrin för att få fram nya råpapper) bestryks med bottenlim, Via en elektrostatisk ströningsprocess fästs slipmedlet som är bla aluminiumoxid vid pappret. En del slipmedelkvaliteter närmar sig diamanten i hårdhet. Efter torkning av baslimmet binds slipmedlet ytterligare, varefter sluthärdningen sker.
Balansen god idag
VVD Henry Lindgård betonar, att Mirkas expansion dels är nödvändig för att företaget skall kunna möta olika marknaders krav och önskemål, dels en nödvändighet för företagets egen sunda framtid.
-— I en know-how-betonad industri som denna där man själv får lov att svara för produktutveckling och forskning och har få möjligheter till branschinformation (bla på grund av det ringa antalet tillverkare) måste man nå en viss storlek för att kunna bygga ut funktioner som produkt- och processutveckling och forskning och marknadsföring och ändå hålla en god lönsamhet. Vi måste know-how-mässigt hålla oss långt framme för att inte en dag riskera att hamna i fötterna på stortillverkare med långt driven rationalisering och forskningslaboratorier. I dag är balansen mellan order, utbyggnad, kunnande och finansiering god.
Priset inte avgörande
Trots att Mirka är enda tillverkare av flexibla slipmaterial i Finland är man långt ifrån enda på marknaden. Konkurrensen från utländska tillverkare, bl a multinationella koncerner är påtaglig. I dag har Mirka 35— 40 procent av marknaden härhemma, som tyvärr är relativt liten.
— Vårt mål är minst 50 procent, resten vill vi vinna utomlands, där vi ser större tillväxtmöjligheter på sikt. Därför har vi grundat ett eget försäljningsbolag i England. Vi har även folk i Norge och Sverige och i Förbundsrepubliken Tyskland grundas som bäst ett eget försäljningsbolag. I dessa länder samt i USA finns den stora tillväxtpotentialen för oss. Av hela omsättningen i dag kommer 60 procent från exporten och 40 procent från hemmamarknaden.
Försäljningen av slipmaterial är inte enbart en prissättningsfråga.
— Vi klarar oss på kombinationen av den psykologiska fördel som inhemska tillverkningen ger, kvalitetservice-pris-leveranssnabbhet. Mest vill jag dock betona kvalitetsfaktorn, framhåller Lindgård. — Vi jobbar med både handel och industri, och inom industrin är det ofta den enskilda arbetaren som avgör vilket slipmaterial som köps. Sliparna är ofta ackordjobbare som kräver toppenmaterial för att nå maximal effektivitet och eftersom slipfasen ofta är en ringa del av en tillverkningsprocess, ta tex möbelindustrin, så spelar inte priset på slipmaterialet någon avgörande roll, när det gäller slutprodukten.
Behov att växa
Mirka tillverkar i år 4,5 miljoner löpmeter slippapper och slipduk. Men det räcker inte för att täcka efterfrågan. Man borde bygga ut ytterligare, anställa mera arbetskraft. Men bristen på bostäder i trakten bromsar möjligheterna. Redan nu pendlar en stor del av arbetarna från grannkommunerna.
Keppo-koncernens omsättning väntas i år totalt bli 120 miljoner mark, därav svarar Mirka för ca 20 procent. Och nästa år räknar man ytterligare med en kraftig omsättningsökning liksom de senaste åren, förutsatt att arbetskraftsproblemet löses i tid. Mirkas företagsmärke är en boxerhund fotograferad i tuff vinkel. Man verkar ha valt rätt varubeteckning, för Mirka präglas av en tuff företagaranda där byaindustrins pionjäranda i dag har gett vika för internationellt inriktad marknadsföring och produktutvecklingstänkande.
29