Utgiven i Forum nr 2007-09

Konsumenterna vill ha ”Made in the USA”

av Leif Bergström Forum 2007-09, sida 24-25, 27.09.2007

Taggar: Bolag: Mattel Orter: USA Teman: ekonomi

EI FORUM FÖR EKONOMI OCH TEKNIK

NR 9 2007

VARLDEN: USA

Konsumenterna vill ha “Made in theUSA”

Farlig tandkräm, förgiftad hundmat och riskfyllda leksake som importerats från Kina väcker protektionismen i USA. Bush-administrationen får kritik, och även traditionellt liberala och frihandelsvänliga konsumentaktivister pryder sina bilar med klisterlappar som uppmanar att köp amerikanska varor.

LEIF BERGSTRÖM TEXT

X Larmrapporterna om farliga importvaror från Kina har kommit tätt i USA. Så tätt att det inte bara är Folkrepubliken och dess producenter som kritiseras, utan också Bushadministrationen som skurit ner budgeten för ansvariga myndigheter. Och plötsligt ansluter sig traditionellt liberala, frihandelsvänliga konsumenter till den tills nyligen rätt tandlösa Made in the USA-rörelsen.

Det började med att hundar och katter i våras dog efter att ha ätit hund- och kattmat med protein innehållande kemikalien melamin från Kina. Så, under sensommaren, tvingade världens största leksaksföretag, MATTEL, återkalla närmare 20 miljoner leksaker tillverkade i Kina. En del hade målats med blyhaltig färg, andra innehöll små magneter med kvävningsfara för barn.

I USA har det sedan länge funnits grogrund för protektionistiska strömningar. Men Kina har utvecklats till världens främstalågkostnadsproducent. Varuhuskedjorna WAL-MART Och TARGET har pressat sina leve rantörer att sänka priserna, ofta genom att förlägga produktionen till Kina. Majoriteten av de amerikanska konsumenterna har valt att köpa där de fått mest för pengarna.

På väg till det asiatiska toppmötet i Australien nyligen förklarade också president GEORGE W BUSH att handeln med Kina var en bidragande orsak till att den amerikanskainflationen hållits så låg, trots stigande energipriser.

Om det är något som får också en toleran ”Om det är något som får också en tolerant och vidsynt amerikan att ilskna till så är det hot mot hans eller hennes barn eller husdjur. och vidsynt amerikan att ilskna till så är det hot mot hans eller hennes barn eller husdjur. Årets mest uppmärksammade aktioner mot farliga varor gäller alltså produkter farliga för dessa mest värnlösa konsumenter.

Men däremellan har det också kommit larmrapporter om bland annat kinesiska bildäck, fisk, tandkräm, färgkritor, blyertspennor, cigarettändare, mediciner och diabetes-mätare.

Kritiken har inte varit hårdast från de sedvanliga flaggviftande konservativa opinionsbildarna, utan från liberala, progressiva observatörer som normalt inte förknippas med främlingshat.

Avslöjandet om de felaktiga sockerhaltsmätarna för diabetiker gällde piratkopior av en av JOHNSON GJOHNSONS Mätare. Pratradiovärden MIKE MALLOoy kommenterade utvecklingen (efter att harensat hans uttalande från en rad svordomar) ”Finns det någonting dessa kineser inte är villiga att göra för att tjäna pengar?”

FORUM FÖR EKONOMI OCH TEKNIK NR 9 2087

I USA:s traditionella industriregioner har fackföreningsmedlemmar vid hotade eller redan stängda bilfabriker, stålverk och textilindustrier länge prytt sina bilar med klisterlappar som manar till att “köpa amerikanska varor? Nu säger observatörer att den rörelsen fått ett tillskott av vanligen liberala konsumentaktivister och miljövänner.

En opinionsundersökning i delstaten Ohio visade att 77 procent av de tillfrågade ansåg att kinesiska varor var av dålig kvalitet, 53 procent ansåg att globaliseringen skadat den egna familjens ekonomi och 58 procent ville se handelspolitiska åtgärder som skyddar amerikanska jobb, även om det innebär högre priser på importerade varor.

Här i Sacramento förklarade chefen för miljöorganisationen Sierra Club, BILL ALLAYAUD, för NEW YORK TIMES att han nu ändrat sina köpvanor ”Varje gång man ser märket ”Made in China” tänker man, vänta, det är något skumt här?”

Enligt nyhetsrapporter har även ansvariga vid Target riktat kritik mot vad de ser som undermålig kvalitet i kinesiska varor. Analytiker på Wall Street har börjat fråga vad kostnadsfördelarna är i produktion i lågprisländer om det innebär ökade krav på produktions- och kvalitetskontroll.

Försöker skydda ryktet. Peking har reagerat kraftfullt för att skydda vad kinesiska myndigheter beskriver som kinesiska varors goda rykte. Vid vårens larm om den förgiftade husdjursmaten bommades misstänkta industrianläggningar igen och ansvariga arresterades. Myndigheter har lovat krafttag för att säkra produktkontroll och har arrangerat resor för västerländska journalister till mönsterfabriker.

JAIME ZABLUDOVSKY, tidigare handelsförhandlare för Mexiko, sade nyligen att Kinas problem inte är förvånande med tanke på landets enorma tillväxt.

”Mexiko drogs med de här problemen fö = 3 z 3 Å = = = 3 [al

MADE IN CHINA.

Säkrad produktkontroll är ett av dekinesiska myndigheternas vapen för att skydda importvarornas rykte, efter larmrapporter om bland annat farliga leksaker.

20 år sedan. Insatserna är mycket höga. Det gäller inte bara kinesiska exportintäkter. Om ett år kan Kina gå om Tyskland som världens tredje största ekonomi — efter USA och Japan?”

Larmrapporterna kommer dessutom bara ett år innan de olympiska spel som Peking hoppats använda som ett positivt skyltfönster mot omvärlden.

Stopp för amerikanska russin i Kina. Samtidigt har Kina under sommaren stoppat import av amerikanska russin och vitaminer som myndigheterna där hävdat inte motsvarat kinesiska säkerhetskrav. Tidigare i år stoppades fem containers av det franska vattnet Evian, som sades haft för hög bakteriehalt. I USA har kritiker krävt totalförbud avimport av kinesiska proteiner och påpekat att Kina 2003 stoppade all köttimport från USA sedan en enda koi delstaten Washington fallit offer för galna ko-sjukan, ett handelsstopp Kina ännu inte helt upphävt.

Utgiven i Forum nr 2007-09

Sidan är OCRad från en scannad tidning. Rikta feedback till Affärsnätverket Forum på LinkedIn eller @forummag_fi på Twitter.

Affärsmagasinet Forum var år 2021 Finlands enda svenskspråkiga affärstidskrift och beskrev sig som "ett unikt magasin som riktar sig till beslutsfattare och experter inom näringslivet i Finland och Norden. Tidningen har en upplaga på 11 000, och når varje månad 27 000 läsare, i huvudsak ekonomer, ingenjörer och diplomingenjörer. Bevakningsteman inkluderar ekonomi, börs, teknik, ledarskap och arbetsliv, med reportage, profilintervjuer, livsstil och kolumner. Forum upprätthåller dessutom diskussionsforumet Affärsnätverket Forum på Linkedin, den största svenskspråkiga gruppen i Finland och en av de största på svenska på hela Linkedin. Där diskuteras trender och aktuella frågor inom näringsliv, arbetsliv och innovationer. Tidskriften utkommer med 10 nummer/år."