Köp upp licenser!
av Ragnhild Artimo Forum 1988-19, sida 35, 01.12.1988
Licenser i stället för
Text: Ragnhild Artim produktutveckling?
För att klara konkurrensen och helst ligga före konkurrenterna måste man hänga med I den nyaste tekniken och de mest kostnadseffektiva tillämpningarna. Men produktutveckling kostar pengar och är extra betungande för en iite organisation.
Gör som japanerna: shoppa färdiga lösningar. Kolla in paten och köp upp lämpliga licenser enom att utnyttja befintligt kunnanG de kan företagen få bättre valuta fö sina FoU-pengar. Produktutvecklingskostnaderna kan hållas i schack med kontinuerlig tillgång till information om nya patenttillämpningar i branschen, säger Car! Winter, diplomingenjör och VD för Oy Winter Patent Marketing Ab, som i Finland representerar INCOMA.
International Coordinate Marketing (INCOMA) är en internationell franchising-organisation som idag täcker alla västliga industriländer och via datorsystem övervakar existerande och nyregistrerade patent. INCOMA har specialiserat sig på patentmarknadsföring för enskilda uppfinnare och företag, och på sökning av nya produkter. Verksamhetsidén är att företag och uppfinnare inte skall behöva satsa tid och pengar på att uppfinna vad någon annan — någon annanstans — redan har uppfunnit.
”Hela världer i rutan
INCOMAS samarbetspartner är å ena sidan enskilda uppfinnare, å andra sidan medelstora företag — storföretagen har i allmänhet själva resurser för denna verksamhet.
— Vi jobbar med ägarna eller verkställande direktören, som ansvarar för att firman gör pengar, säger Winter. — De områden vi arbetar med är framför allt verkstadsteknik, hydraulik, pneumatik, elteknik och elektronik, kemi, bygg- och miljöteknik, samt marin- och bilteknik.
INCOMAS verksamhet koncentreras på å ena sidan att sälja patent utomlands och registrera uppfinningar i internationella databanker som ”utbud” eller ”efterfrågan”, å andra sidan sökning av nya produkter för företag bland det praktiskt taget globala ut bud man har tillgång till via datanätet.
— Vår kontaktyta inkluderar såväl marknadsdatabanker med ett brett urval potentiella licenstagare, som de nya on-line-patentdatabankerna som ersätter tidsödande manuell registersökning, och idag snabbt och fördelaktigt erbjuder uppfinnare och företag all information som är vital med tanke på deras egen FoU-verksamhet. Patentda FÖRUN, 19/198 tabankerna ger möjlighet att kontinuerligt följa med utvecklingen i vissa utvalda branscher — genom tex årsabonnemang — för att kunna anpassa egna pågående projekt i enlighet med vad som sker på området I stort.
För möjligast effektiv kommunikation ger systemen möjlighet att presentera uppfinningen i textform, som ritning eller foto på ett och samma dokument för mottagaren. Winter säger att en uppfinning eller ett patent måste kunna marknadsföras ”på en minut” för att vara konkurrenskraftigt i scanningsituationen — och informationen måste vara utformad så att tillgodogörandet inte förutsätter avancerad teknisk utbildning: inte på långt när alla företagsledare är ingenjörer.
Informatio sparar miljoner
Patentverk kan vara guldgruvor — då informationen hamnar i målmedvetna, skickliga händer.
— Japanernas moraliska upprustning från föraktad billig-och-dålig-industrination till dess oantastliga teknostatus idag sammanhänger långt med målmedveten informationsinsamling, säger Carl Winter. — En metod har i åratal varit att metodiskt under söka patent i de västerländska patentverken. Hurdana de nya patenten är utgör en viktig barometer på i vilken riktning teknoutvecklingen är på väg — och nya trender är oftast resultatet av nya patenttillämpningar. Att varsebli dessa svaga signaler i tid och beakta dem i den egna verksamheten förutsätter kontinuerlig och rätt riktad informationsscanning, som kan spara miljoner i FoU-medel dels genom att man kan undvika överlappning — att göra ett jobb som redan är gjort någonstans — och dels genom att de resurser som satsas inriktas på rätta objekt, d v s satsningar som sannolikt har en marknad. Med access till ett sextiotal databanker kan INCOMA tillhandahålla information om praktiskt taget alla existerande och sökta patent i de västliga industriländerna — mesta bulken står Japan, USA och Förbundsrepubliken Tyskland för. INCOMA arbetar också med uppdrag i de asiatiska länderna
Organisationen grundades i Kanada i början av 70-alet och har egna enheter i Kanada och USA, Mellaneuropa — där högkvarteret finns i Förbundsrepubliken — och i de nordiska länderna, där representationen i Finland är färskast. Dessutom samarbetar organisationen med företag i bla Japan. På euroarenan håller INCOMA på att etablera en organisation i Ungern som första SEV-land. — Att metodiskt utnyttja befintligt kunnande och shoppa licenser kan i många fall vara bättre riktade FoU-satsningar än att göra jobbet själv från scratch, säger Carl Winter, som i Finland representerar den internationella produktsöknings- och patentmarknadsföringsorganisationen INCOMA.
35