Utgiven i Forum nr 1988-15

Krympande marknadsandel bekymrar inte Scan Auto

av Tommy Westerlund Forum 1988-15, sida 16-17, 06.10.1988

Taggar: Bolag: Oy Scan-Auto Ab Teman: bilar

Skall nya Saab 900i med 16 ventiler bli den modell som räddar Saabs marknadsandel?

Krympande marknadsandel bekymrar inte Scan Auto

Bilmarknaden hor de senaste åren vuxit I jämn takt. Under årets första halvår har ökningen av antalet sålda personbilar varit hela 13 procent Men alla ökar inte i samma takt. En del minskar till och Med. Oy Scan-Auto Ab är ett av de få företag som i år har sålt färre bilar än i fjol Men det bekymrar överraskande no företaget föga.

tistiken för årets sex första månade har Saab förlorat absolut sett mest medan Seat har minskat procentuellt sett mest. För några år sedan hade Saab en marknadsandel på cirka 7 36. I fjol hade den krympt till 4,5 24 och i år tycks den sjunka till drygt 3 20. I skenet av de här siffrorna tycker man att det skulle råda krisstämning på Scan Auto. Men så är det inte. — Eftersom Saab saluför endast två modeller, Saab 900 och Saab 9000, är mark S can Auto saluför Saab och Seat. I sta 1 naden begränsad. I 9200:ans segment var vi ifjol marknadsledare och i år ligger vi tvåa endast knappt slagna av Mazda 626. Och I fråga om Saab 9000 kan vi notera en ökning i år på cirka 30 Yo, säger Kurt Rinne, chef för Scan Autos personbilssida. Minskningen i totalförsäljningen är i alla fall ett faktum. Enligt Rinne beror det främst på att man inte till 100 &/ har lyckats fylla luckan efter Saab 90 med 900. Tiliverkningen av 90:an upphörde i fjol.

En annan orsak är vårens strejk i Sveri Text: Tommy Westerlun ge. Den kostade Scan Auto cirka 300 bilar.

Problematisk situatio — Scan Auto har kapacitet att sälja mycket mer. Med nuvarande sortiment får vi i alla fall vara nöjda. Vi behärskar vår sektor, men den är smal. Vår volym tycks ligga vid cirka 6500 bilar per år.

För Saabs flaggskepp, 9000, väntar sig Rinne i alla fall en ökning, inte minst utgående från årets positiva siffror. Även om det i antal inte kan bli fråga om så många hund 15/1988 FORUN ra till, betyder det ändå i pengar rätt så mycket eftersom det är fråga om en dyr bil.

Scan Autos svåraste nöt att knäcka blir antagligen att få allmänheten att inse att det inte råder i kris inom företaget även om den totala marknadsandelen har rasat. Företaget har uppmärksammat detta i en reklamkampanj tidigare i år.

Ljust ekonomiskt

Trots att antalet sålda bilar har sjunkit ser det ändå ljust ut ekonomiskt. 1985 och 86 var svåra år för Scan Auto. Men i fjol vände det och resultatet visade ett hyfsat plus. Takten är i år ungefär den samma som ifjol, berättar Rinne.

För att få större försäljningsvoltymer skulle Scan Auto gärna se att Saab skulle komma med en mindre och billigare modell — i dag kostar den billigaste Saaben 115 000 mark. Men en liten Saab är enligt Rinne önsketänkande. Det skulle inte löna sig för en liten fabrik som Saab att börja tillverka en ny, mindre modell.

Därför är man realister på Scan Auto och ställer upp som mål att hålla sin position som marknadsledare i klassen för bilar med motorer på över 1,6 liter.

Också det kan emellertid bli kärvt om skattereformen av bilförmånen genomförs i den form som det har antytts. Hälften av Saabs försäljning går nämligen till företag.

— Jag tror inte att folk går ner en klass

Kurt Rinne på Scan Auto tar det lugnt trots att hans märken, Saab och Seat, minskar då andra ökar.

— Saabmarknaden är begränsad och vårt mål är endast att vara marknadsledare i det segment där Saab 900 tävlar, säger Rinne.

även om höjningen av förmånen blir närmare 50 246. Ingen vill pruta på den standard man redan uppnått. Men på de som först nu får bilförmån kan det inverka. De väljer kanske hellre en bil i en lägre skatteklass, förklarar Rinne.

Seat en besvikels 1984 skrev Scan Auto kontrakt med spanska Seat om att börja saluföra märket i Finland. Till exempel lila Seat Ibiza skulle bli ett ypperligt komplement till Saabsortimentet. Men Seat har varit en besvikelse för Scan Auto.

— Vi hade hoppats mer på Seat. Det var meningen att det inom kort skulle komma nya Seatmodeller. Men så köpte västtyska VAG (Volkswagen) upp Seat och policyn ändrades. Kvalitet och lönsamhet blev de primära målen.

Det är enligt Rinne i och för sig positivt, men samtidigt flyttades utvecklingen av nya modeller fram till 9C-talet. I praktiken säljer Scan Auto endast en Seat modell, Ibiza. Den större Malagan är ohjälpligt en föråldrad bil. Försäljningen av den har i år minskat med 60 46. Totalt kommer antagligen under 300 Malaga att säljas i år.

Är Scan Auto rent av berett att ge i från sig Seat agenturer — Nej absolut inte. Vi är nöjda med Ibizan och ser ljust på framtiden. Nästa år kommer den i nya versioner, bland anna med insprutningsmotor. LJ

KANSALLIS-OSAKE-PANKKI

Aktiva

Finansieringstillgångar Inhemska fordringar

Kassa och fordringar hos Finlands Bank Specialdepositioner i Finlands Bank. …. 3004 230 950,00 Fordringar hos andra banker ..

Checkräkningskrediter Växlar … Lån… os Krediter i utländsk valuta Betalningsförmedlin Övriga finansieringstillgångar ….

Utländska fordringar

I utländsk valuta

Masskuldebre Övriga omsättningstillgångar …

Investeringstillgångar Masskuldebrev Aktier och andelar —……… Fastigheter och fastighetsaktier

Anläggningstillgångar och övrig utgifter med lång verkningstid Aktier och andelar .. Fastigheter och fastighetsaktier Maskiner och inventarie Övriga anläggningstillgångar och utgifter med lång verkningstid ..

Skatter a ne Löner och sociala utgifter —. Övriga utgifter

För direktionen

Jaakko Lassila

Månadsbalans den 31 augusli 1988 Passiva

Främmande kapital Inhemska skulder 1411 015385,49 Checkräkningar . . Depositioner - 5536 257 030,66 1222 737 483,07 on 693871 895,60 – 36 787 669 723,44 14 545 324 585,50 > 1113579 540,64 B03 122 179,36

Skulder till staten Masskuldebrevslån Betalningsförmedlin Övriga skulder Utländska skulder 234 190338 795,10 l utländsk valuta… … 998 979 856.9 « 1787 379 912,0 693 357 269,05 Reserveringar ..sssscs.s

Egel kapital 5519 229 225,71 Akliekapital —…….. 337 587 123,76 Reservfande 912 508 850,2 värderegleringstol Dispositionsfand ..

ss 1598502 042,45 . 2828762221 62 666 028 398,1 - 1113 168957,79 63641 515,31 827 854 121,57 441 959 295,2 117 077 818 972.84

Veikko Ylitalo Yrjö Pessi

FORUN, 15/1988

Depositioner i utlandsk valuta —…. Skulder till Finlands Bank Skulder till andra banker

Räntor och övriga inkomster ..

Vinst från tidigare år…

3712077 606,06 .. 29028 677 609,57 1929 936 484,47 334 B29085,38 1154 B38 822,67 129 815741.61 oe 300303 232,50 . 2556 204 303,08 13999 972219,5 -47 309 015507.80 - 1043703 152,71 . E 678824 782,36 reser 2089 822 806,6 1951 100 540,4 2875 000000,00 1321 321 010,09 475559 628,08 61 069 264,68 115745182,0 117 077 B16 979,84

För förvaltningsrådet

Jaakko Ihamuotil 17

Utgiven i Forum nr 1988-15

Sidan är OCRad från en scannad tidning. Rikta feedback till Affärsnätverket Forum på LinkedIn eller @forummag_fi på Twitter.

Affärsmagasinet Forum var år 2021 Finlands enda svenskspråkiga affärstidskrift och beskrev sig som "ett unikt magasin som riktar sig till beslutsfattare och experter inom näringslivet i Finland och Norden. Tidningen har en upplaga på 11 000, och når varje månad 27 000 läsare, i huvudsak ekonomer, ingenjörer och diplomingenjörer. Bevakningsteman inkluderar ekonomi, börs, teknik, ledarskap och arbetsliv, med reportage, profilintervjuer, livsstil och kolumner. Forum upprätthåller dessutom diskussionsforumet Affärsnätverket Forum på Linkedin, den största svenskspråkiga gruppen i Finland och en av de största på svenska på hela Linkedin. Där diskuteras trender och aktuella frågor inom näringsliv, arbetsliv och innovationer. Tidskriften utkommer med 10 nummer/år."