Utgiven i Forum nr 1990-15

Lyckas Ford komma tillbaka?

av Christian Schönberg Forum 1990-15, sida 22-23, 11.10.1990

Taggar: Bolag: Ford Teman: bilar

For komma tillbaka?

Text: Christian Schönberg

Efter en kraftig regress går Ford igen mot ljusare tider. Om man får tro Oy Ford AB:s verkställand direktör Pekka Leander.

arför skulle man egentligen undvik att ta honom på allvar? Bolaget ha i kraft av nya Orion/Escort-serien fått fina trumfkort på hand. Nu gäller det bara att visa sin kapacitet att utnyttja korten på bästa möjliga sätt. Siktet är inställt på att erövra 6 procent av marknaden i denna livsviktiga C- klass. Den marknadsandel Leander siktar på motsvaras för övrigt exakt av det procenttal som redovisas av konkurrenten Opel Kadett. Bland andra märken som tävlar i samma klass är Toyota Corolla och Mazda 323 värda att noteras. I klartext betyder den nya fordmålsättnigen en fördubbling av Escortförsäljningen. Tiden får utvisa om målet uppnåddes.

På allmänhetens begäran

Utvecklingen av nya Orion/Escort har kostat Ford över 1,5 miljarder USA-dolla 2 vilket är tre gånger så mycket man satsade på framhjulsdriva Escort år 1981. 5 000 planerare och montörer i Förbundsrepubliken Tyskland och England har deltagit i arbetet.

Fortlöpande = opinionsundersökningar bland fordägare har givit utvecklingarbetet injektioner av både ris och ros. På basen av en marknadsundersökning och uttalanden av 300 prototypsinnehavare har ytterligare förbättringar gjorts för att tillfredsställa en så stor användargrupp som möjligt. Nya Orion/Escort är alltså en modell som tillkommit s a s ”på allmänhetens begäran”.

I takt med att utrustningsnivån och komforten höjts måste man förmodligen räkna med att mången presumtiv Sierraköpare väljer detta prisbilligare alternativ, vilket torde nagga sierraförsäljningen något i kanterna. Även en del krävande Fiesta-diggare kan tänkas ta klivet ett steg uppåt i hierarkin.

Blandade känslo vid provkörning

En omfattande serie provkörningar arrangerades för motorjournalister i trakterna kring Genevesjön i Schweiz. Den omväxlande terrängen bjöd på såväl alpvägar som motorvägsalternativ medan möjligheter till körning på grus var begränsade.

Utrustningsmässigt ligger Ghia Si i toppen av Fords Orion-serie.

Den nya Orion/Escort-serien skiljer sig inte utseendemässigt nämnvärt från sina konkurrenter i C- klassen.

Både Orion och Escort får utan tvekan godkänt betyg om än betygsättningen skiljde sig en del från varandra. En av de 30 testbilarna saknade totalt sprutt vilket troligen berodde på en katalysator som pajat. Någon beklagade sig över att bakhjulsfjädringen kändes aningen styv och ett par frisksportare hade svårt att uttrycka sig i klartext efter att ha förlorat talförmågan under en färd på 180 km i en öppen Cabriolet-modell.

Men skämt åsido, sade även frukthandlaren.

Den individuella uppfattningen om en bils plus- och minussidor är naturligtvis varierande. Oberoende av detta kan man slå fast att Orion/Escort fyller måttet på vad man har rätt att vänta sig av en bil i C-klassen.

Bekväma säten, i vissa modeller med ställbart stöd för korsryggen, överskådlig mätarpanel, god runtom-sikt gör körningen behaglig. Ghia-modellerna är dessutom försedda med justerbar rattstång och höjsänkbart förarsäte.

De femväxlade motoralternativen på 1.4(71 hk) respektive 1.6 ltr(105 hk) med ett vridmoment på 103 respektive 138 hinner till för att få upp fordonen till toppfarter på 163 respektive 186 km/h. Inte ens vid maxhastigheter på motorväg betedde sig bilarna oroligt i något skede. Accelerationen från 0-100 går på 14.3 sek med den svagare motorn medan 1.6 liters varianten klarar det på 10.6 sek. På fyrans växel accelererar man från 50—100 på 18.6 respektive 15.4 sekunder. .

Beklagligtvis kunde man till provkörningen inte få fram en bil med automatväxel. CTX-automatväxellådan kan beställas som tillägsutrustning till Escorts 1.4 Itrs motor. Växellådan har tidigare presenterats i Fiesta år 1987 och två år senare i Escort. Den helautomatiska lådans utväxling motsvarar en sex-växlad lådas utväxlingsområde vilket betyder att motorn alltid arbetar i närheten av sin toppeffekt.

Vid provkörningen var bilarna försedda

VD Pekka Leanders mål är att med nya Örion!/Escort nå sex procent av marknaden i den såkallade C-klassen.

15/1990 FORUM med lågprofildäck till åtskillnad från de 175/70-däck(Ghia 185/70) man kommer att använda sig av i Finland.

Endast utrustningen skiljer dem åt

Escort och Orion är intimt förknippade med varandra såväl i tekniskt hänseende som i fråga om utrustning och design. Aven motoralternativen är i stort sett de samma.

Orion-varianten är däremot 190 mm längre och har ett större bagageutrymme med låg inlastningshöjd plus nedfällbara ryggstöd i baksätet, som speciellt talar till familje- och långfärdsbilister.

På Ghia-nivå är bilarna försedda med elektroniskt inbrottsalarm som inte möjliggör start av motorn och som slår på alarmet så fort någon dörr, motorhuven, bak Läckra Ford Escort Cabriolet lär vi knappast få se många av på våra breddgrader.

8Bst[tbtt

FÖRUN, 15/1990

DIN BIL ÅR VÅRDEFULL BARA OM DEN ÅR FÖRSÅKRAD

Kolla också att hemmet, fritidshuset, båten är riktigt försäkrade.

JD,

Försäkringsbolaget

Svensk-Finland

Försäkringsbolaget med personlig service

Vissa modeller i Orion! Escort-serien är försedda med justerbar rattinställning.

luckan eller det låsbara handskfacket(Cabriolet) öppnas efter det alarmsystemet är påslaget. Även försök att koppla ledningarna 1 strömlåset eller att knycka bilradion utlöser alarmet omedelbart.

De nya Orion/Escort-bilar som importeras till Finland tillverkas i Saarlous i Förbundsrepubliken Tyskland. Övriga fabriker som tillverkar denna serie finns i Halewood, England samt i Valencia, Spanien. CVH-motorerna kommer från Bridgend Plant medan XR+-modellens DOHCmotor tillverkas i Dagenham. L 23

Utgiven i Forum nr 1990-15

Sidan är OCRad från en scannad tidning. Rikta feedback till Affärsnätverket Forum på LinkedIn eller @forummag_fi på Twitter.

Affärsmagasinet Forum var år 2021 Finlands enda svenskspråkiga affärstidskrift och beskrev sig som "ett unikt magasin som riktar sig till beslutsfattare och experter inom näringslivet i Finland och Norden. Tidningen har en upplaga på 11 000, och når varje månad 27 000 läsare, i huvudsak ekonomer, ingenjörer och diplomingenjörer. Bevakningsteman inkluderar ekonomi, börs, teknik, ledarskap och arbetsliv, med reportage, profilintervjuer, livsstil och kolumner. Forum upprätthåller dessutom diskussionsforumet Affärsnätverket Forum på Linkedin, den största svenskspråkiga gruppen i Finland och en av de största på svenska på hela Linkedin. Där diskuteras trender och aktuella frågor inom näringsliv, arbetsliv och innovationer. Tidskriften utkommer med 10 nummer/år."