Utgiven i Forum nr 1990-15

Engelsk bilklassiker lystrar till Detroit - Jaguar sadlar om i Fords trygga hägn

av Erkki Olin Forum 1990-15, sida 30-31, 11.10.1990

Taggar: Teman: bilar

Skall Jaguar bibehålla imagen? På bilden en XK Sport från år 1952. Djurgårdenföraren S P I Keinänen ägde en likadan. Formen, inte farten, tjusar Jaguar-köparen. (Med tillstånd av Jaguar-uutiset en karismatiske Jaguar-chefen John D:;: tog avsked i mars i år, och ef terträddes av Fords egen man Bill Hayden. Vid ett par tillfällen hade det gått hett till under styrelsemötena före Egans avgång. — John blev ganska upset, då jag rapporterade till USA om läget vid fabriken, säger Hayden i tidningen Financial Times. Orsakerna till slitningarna mellan herrar Egan och Hayden hade inte enbart att göra med företagets skötsel. Då Jaguar börjat få svårigheter, ville Egan egentligen sälja företaget åt General Motors och inte åt Ford. Efter Ford-chefen Donald Pedersens uttalande i Chicago Tribune, att ”Jaguar verkligen passade mycket väl in i Fords scenario”, hade Egan upprepade

Engelsk bilklassiker lystrar till Detroit

JAGUAR SADLAR OM I FORDS TRYGGA HAGN

Text: Erkki Olin/London

Det ser ut att gå vägen för lyxbilsföretaget i Coventry efter uppgången i Ford. Jaguar har glamouvuren — Ford pengarna oc produktionskunnandet.

gånger sagt rent ut att det inte är önskvärt med Ford som ägare.

Storföretag har vanligen ömtåliga tår och tar mycket fort ät sig. Man kränker inte ostraffat en biljätte. Förr eller senare kommer ”rekylen” — kanske i bästa fall som ett gyllene handslag. Men den kommer, i en eller annan form.

Egan hann göra ett beundransvärt dagsverke under hela 80-talet, och särskilt under de knappa sex år Jaguar Cars Ltd var noterat på Londonbörsen. Vid introduktionen år 1984 övertecknades Jaguarpapperet 7 gånger!

Drastiska nedskärningar

Egan insåg då han kom till företaget att det enda som kunde rädda Jaguar efter de slapphänta statliga ägandet var en snabb rationalisering av driften. Och det blev minsann ingen sinekur för honom. På två år skar han ner arbetsstyrkan med 30 procent, och höjde produktionen med över 50 procent, 10 500 anställda gjorde 14 105 bilar år 1980. År 1982 nådde 7 400 anställda upp till en produktion på 22 046 bilar. År 1988 var produktionen som störst med 51 939 bilar gjorda av en arbetsstyrka på 12 500…

Men redan då hade företagets vinst börjat dala, och Egan-eran närma sig sitt slut. Vändpunkten blev börskraschen på Wall Street i oktober 1987. Följande år sjönk EEE 12-cylindriga saloonmodellen för år 1991. Priset är 475 000 mark.

XJS— Convertiblen är ”créme de la creme” i Jaguar-väg — åtminstone för den sportiga. Den 12-cylindriga V-12-motorn på 5,3 liter ger en toppfart på 230 km/t och accelererar till 100 km/t på 9,0 sekunder (med full komfort). Jaguars dubbla världsmästarbil XJR-9 har samma motor. 610 000 mark kostar härligheten i Finland. I Sveri8e kostar bilen 429 000 mark enligt gällande dagskurs. ”Lotto-vinsten” för en finländsk Convertible-köpare blir därmed minus 181 000 mark.

försäljningen i USA och Kanada med över 10 procent, och år 1989 med ytterligare 10 procent. En annan orsak till lönsamhetskrisen var dollarns fall gentemot pundet.

Liksom så mången annan måste Jaguar därför börja se sig om efter en stark bundsförvant som hade råd att satsa på utveckling. Och det senare är vad moderbolaget Ford Motors nu tänker göra, men på ett annat sätt än Egan hade tänkt sig.

Nu i oktober skall Ford i Detroit godkänna en 10-årsplan för Jaguar. Före det måste företaget i äkta amerikansk stil analysera såväl starka som svaga sidor, och uppställa de mål som skall nås — targets 10 be met, som termen lyder på det krassa affärsspråket. Det kan låta bra för endel, men för en nostalgisk Sir John Egan som ser tillbaka på sitt livsverk, kan orden kännas en aning kallhamrade.

Jaguar XJ6 3,2—24, årsmodell 1991 har en 3,2 liters motor som utvecklar 200 hk med fyrventilsteknik, dubbla överliggande kamaxlar och ett avancerat elektroniskt tändningssystem. Läderklädsel, centrallås, servostyrning och specialdesignad musikanläggning ingår som standardutrustning. Bilen är förberedd för montering av CDspelare i bagageutrymmet. Toppfarten är 210 kmitim och priset 419 000 mark. Generalagent: Haka-Auto Oy.

Nye Jaguar-chefen Bill Hayden, CBE (Commander of the Order of the British Empire) är engelsman och har jobbat på Ford sedan år 1950. Före sin nuvarande post svarade han för produktionsledningen inom Ford Europa. Han har teknisk grundutbildning, men är genom sin praktik också välförtrogen med redovisning och finanser. Den höga utmärkelsen tilldelades han år 1976 för sina insatser för exporten.

EA Året 1989 gick verksamheten med en förlust på 49,3 miljoner GPB före skatt, efter att året innan ännu ha gått med en vinst på 47,5 miljoner GPB. Det var m a o nog hög tid att stuva om i företagsledningen, men gjorde man de rätta dragen? Det är frågan.

Nu säger Hayden i sin rapport till Detroit, som fick Egan så bestört, att Jaguars produktsortiment är i oordning. Vissa utvecklingsprojekt har stampat på stället i inte mindre än 8 år.

200 000 bilar per år

Jaguar kommer i sitt strategiska tioårsprogram först att koncentrera sig på förnyandet av hörnstenarna — de sk saloonmodellerna XJ6, de två sportbilsmodellerna inom XJS eller de sk grand tourerna, — och på utveckling av motorerna.

Därefter har företaget för avsikt att bredda produktsortimentet. Totalsatsningen blir på 1 miljard GBP, och programmet siktar slutligen på en fyrdubblad årlig produktion på 200 000 bilar.

En mindre sportbilsmodell skall senare utvecklas för upptagandet av kampen mot bla BMW. Men det blir först efter år 1995.

Närmare 8 miljarder mark för blotta namnet

Ford betalade 1,38 miljarder GBP för Jaguar i fjol. Det var ett blodigt pris. Substansens värde uppgick till 249 miljarder och goodwillen — namnets — till 1,13 miljarder GBP eller 7,9 miljarder mark.

Ford vill nu på intet sätt smitta av sig av sin praktiska och trista vardaglighet på Jaguars exklusiva image, som betingade det höga priset.

Jaguar kommer fortsättningsvis att ledas som ett självständigt bolag med huvudsäte i Coventry, Det är egentligen bara komponentsidan som nu koordineras med Ford. Ford skall ha två ledamöter i Jaguars styrelse. Rapportering sker till Lindsday Halstead som är Fords Europa-chef. Inte heller Jaguars distributionsnät kommer at ses över eller sammanslås med Fords, utan företagets återförsäljare får operera som förut. Generalagent för Finland, som kommer upp till en årsförsäljning på omkring 50 Jaguarer, är alltjämt Haka-Auto Oy. Fords biljett till exklusivklubben var dyr, men företaget var slutligen villigt att ta steget. Det fanns ingen annan möjlighet för Detroit att nå fram till den verkliga lyxbilsmarknaden. Lång tid kommer det i varje fall att ta förrän kassaströmmen av den investeringen blir positiv. LJ

I år fick bla Mercedes se sig distanserad av Jaguars XIR-9 både i Le Mans och Dayton (Florida). Det blev dubbelsegrar för Jaguar på bägge ställena.

| menn cc Sark ere 31

Utgiven i Forum nr 1990-15

Sidan är OCRad från en scannad tidning. Rikta feedback till Affärsnätverket Forum på LinkedIn eller @forummag_fi på Twitter.

Affärsmagasinet Forum var år 2021 Finlands enda svenskspråkiga affärstidskrift och beskrev sig som "ett unikt magasin som riktar sig till beslutsfattare och experter inom näringslivet i Finland och Norden. Tidningen har en upplaga på 11 000, och når varje månad 27 000 läsare, i huvudsak ekonomer, ingenjörer och diplomingenjörer. Bevakningsteman inkluderar ekonomi, börs, teknik, ledarskap och arbetsliv, med reportage, profilintervjuer, livsstil och kolumner. Forum upprätthåller dessutom diskussionsforumet Affärsnätverket Forum på Linkedin, den största svenskspråkiga gruppen i Finland och en av de största på svenska på hela Linkedin. Där diskuteras trender och aktuella frågor inom näringsliv, arbetsliv och innovationer. Tidskriften utkommer med 10 nummer/år."