Mera guldmalt i bryggpannan
av Johan Svenlin Forum 2007-09, sida 50-51, 27.09.2007
Taggar: Bolag: Hartwall Personer: Peter Hartwall Teman: ekonomi
FORUM FÖR EKOMOMI OCH TEKNIK
BRYGGERI
Mera guldmalt i
NR 3 289 bryggpannan
Efter många år som etta på mellanölsmarknaden tappade Lapin Kulta positionen till Karhu i början av 2000-talet. I årets försäljningsstatistik ligger lapplandsguldet på femte plats, men produktutvecklingschef Peter Hartwall tror på sin förnyade brygd.
JOHAN SVENLIN TEXTÖFOTO LAHTIS
X Taxichaufförer har alltid koll. Det blir uppenbart än en gång i taxin från Lahtis järnvägsstation ut till HARTWALLS jätteanläggning strax utanför centrum. REIJO PYYKKÖNEN bakom ratten följer varken marknadsundersökningar eller dricker öl, men han vet att till och medi den traditionsrika bryggeristaden Lahtis är Björneborgs stolthet nummer ett i ölglasen.
”Karhu är det mest populära märket här. Sedan Sininen och Lahden Erikois försvann anser sig Lahtisborna inte ha något eget öl”, förklarar han.
På Hartwalls produktionsanläggningjobbar omkring 400 Lahtisbor och en massa robotar. Där ansvarar produktutvecklingschefen PETER HARTWALL för att Lahtisbryggeriets drycker håller måttet. Det var han som för tre år sedan fick i uppdrag att, tillsammans med bryggerimästaren MIKA MÄKELÄ i Torneå där Lapin Kulta bryggs, ta fram ett nytt framgångsrecept för ölmärket.
”Konsumentundersökningar visade att finländarnas ölsmak på senare tid ändrats. Man vill dricka öl som är både fräscha och fylliga”, berättar Peter Hartwall.
Europeisk expertis. Fräschören fanns men fylligheten räckte inte, löd domen från de konsumentpaneler som satte ord på de sjunkande försäljningssiffrorna.
Peter Hartwall och Mika Mäkelä tog kon takt med JEAN-YVES MALPOTE i Strasbourg och BILLY MATTERS i Edinburgh, båda verksamma inom SCOTTISH&NEWCASTLE- gruppen, och tillsammans gick kvartetten teoretiskt igenom hur de skulle ta fram en ny brygd som faller finländarna på läppen.
Med ett nytt recept gjordes först försök i pilotlabbet i Strasbourg och sedan bryggdes en sats i full skala i Torneå, som konsumentpaneler i Finland och “utbildade konsumenter’ i Strasbourg fick provsmaka.
”Vi frågade dem vad de tyckte om ölet. Utifrån svaren gjordes en multivariabelanalys som stod som grund för produktutvecklingen”
För utvärdering av smakpanelernas svar anlitades statistikexperter inom S&N-gruppen som gav testen tillförlitlighet.
Mera humle. Trots att de finländska kunderna varit nöjda med fräschören skulle även den förstärkas.
”Vi ökade dosen av aromhumle och ändrade processparametrarna vid förjäsningen, vilket ger en fruktigare arom”, avslöjar Peter Hartwall.
För fylligheten gjordes två åtgärder - dels ökades mängden guldmalt och dels minskades andelen råfrukt.
”Guldmalt är Lapin Kulta-ölets egen maltblandning av pilsnermalt och mörkare karamellmalt. Karamellmalten är en nyhe > PETER HARTWALL
Bm Hörtill femte generationen ibryggarfamiljen efter förfadern Victor som grundade bryggeriet år 1836. Förutom HartwaTrades marknadsföringsdirektör Jonas Tallqvist (sjätte generationen) är produktutvecklingschefen Peter Hartwall den enda från familjen som för tillfället arbetar på Hartwall. Sedan fusionen med brittiska bryggerijätten Scottish & Newcastle 2002 hör bryggeriet Hartwall till en internationell koncern.
Bm Studerade till diplomingenjör inom papperskemi vid Tekniska högskolan och arbetade därefter två år som forskare vid VTT, innan han lockades till familjebryggeriet Hartwall. Där började han med förpackningsutveckling och blev snart kvalitetssäkringschef.
Bm Kompletterade sin utbildning genom att läsa till bryggmästare vid Skandinaviska bryggerihögskolan i Köpenhamn. Där är han för tillfället Finlands representant i styrelsen. “Den är en utbildning med betoning på det praktiska, jämfört med de andra 6 7 utbildningarna i Europa varav många är knutna till tekniska högskolor” säger Peter Hartwall.
Bm Beskriver sitt yrke med orden: “Kärnan i bryggmästarens arbete är att älska gott öl”.