Något i hästväg
av Bo Ingves Forum 2016-05, sida 22-23, 26.05.2016
SOMMARBILE
3 P a
GLIDARE. V8:an mullrar förtroendegivande när Ford Mustangen sakta men hörbart smyger fram längs Brunnsparkens panorarmalandskap.
Något ih Ett empiriskt test visar att öppen sportbil med riktig testosteronmotor appellera främst till människor i övr medelåldern och yngre män. BO INGVES TEXT OCH BILD
X Dettalas om förlängning av en viss kroppsdel när det gäller vissa typer av bilar som rämst köps av män, gärna lite äldre och med begynnande flint, eller annars bara gråhåriga. Men kanske saken inte är så enkel. Man talar med vördnad om den första generationens Ford Mustang GT, den där som Steve McQueen gjorde odödlig i Bullit, ni vet, med många skotthål och häftiga jakter i San Francisco. Det minnet finns kvar hos många.
När den andra, ganska nedtonade generationen av Mustang introducerades 1974 var det starten på flera decennier av olika,
FORUM FÖR EKONOMI OCH TEKNIK NR 5201 ästväg märkliga versioner som inte alltid värmde alla hjärtan. Några rejäla floppar rymdes också medi evolutionen, som en bränslesparande fyrcylindrig version i en fyrkantig låda som dräpte all sportighet.
Men när den sjätte generationens ponnybil” började produceras i fabriken i Flat Rock i Michigan 2014 blev det annat ljud i skällan.
Bilen var en lyckad kompromiss mellan gamla tiders ikoniska design och dagens linjer. Resultatet blev en försäljningsframgång. I Finland och övriga Europa började bilen säljas förra hösten.
Mustang var i fjol världens mest sålda sportbil och det är faktiskt första gången som bilen importeras officiellt till Europa.
Att den bil som Forum provkörde några soliga dagar i maj var en öppen Convertible, cabriolet på svenska, gjorde inte upplevelsen sämre. Men de enda huvuden som i Brunnsparken i Helsingfors böjdes av vördnad eller
FULL GALOPP: När dörrarna öppnas med fjärrkontrollen projiceras en mustanglogga på gatan på båda sidor av bilen från speglarna. En rolig detalj, men hur häftig den är får var och en avgöra själv.
som gav ett värderande ögonkast var alltså av ite äldre kaliber.
Och på hemmaplan i Borgå gick flickorna förbi bilen där den stod parkerad vid trotoaren och pockade på uppmärksamhet. En och annan tonårspojke stannade däremot upp och tog lite bilder. Väl så, men den yngre man som tror att bilen är en automatisk port ill amorösa eskapader kan tänka om.
Törstig. Politiskt korrekt kan ingen anklaga GT-versionen för att vara. Det var svårt att omma under 12 liter i normal körning, och eftersom den mullrande motorn lockade till gastrampning alltid när tillfälle gavs sköt förbrukningen i höjden. På landsvägen med en jämn hastighet på max 100 km/t kan det vara möjligt att gå under 10 liter. I och för sig är det inte dåligt för en V8 på 418 hästkrafter som erbjuder en oavbruten acceleration långt in på förbjudet område i Finland.
Men för den som inte vill tanka hela tiden finns det ett intressant alternativ; samma bil finns med Fords Ecoboost turbomotor på 2,3 liter som ger väl så bra prestanda till betydligt lägre förbrukning.
Turbomotorn är på 314 hk och den genomsnittliga bränsleförbrukningen är 8 liter som manuellt växlad men hela 9,8 som automatväxlad. Med finländsk koldioxidbaserad bilskatt blir den manuellt växlade versionen 10 000 euro billigare än automaten.
För den som köper bilen för ljudets skull är dock V8:n enda alternativet och då helst med automat, för med den motorn är prisskillnaden minimal.
Brutalt lättkörd. Det är svårt att rationellt motivera den primärreaktion som V8:ans avgrundsmuller ger upphov till. Kanske det har något att göra med grottmänniskan eller vikingen i oss. Jag menar, åskguden Tor var den sexigaste asaguden och knappast minskade åskmullret hans karisma.
På landsvägen är bilen både lättkörd och svåromkörd. Men eftersom man är den borne gentlemannen, får den som vill köra förbi, i lagstridig hastighet. Är läget omvänt ryter V8:an till en gång och du är förbi.
Trots sina sportiga egenskaper är bilen skön som långfärdsbil. Multilänkfjädringen baktill gör karossens rörelser överraskande lugna också vid större ojämnheter i vägen.
Bilen har fyra olika körlägen, där Track är det brutalaste. Då är bland annat körstabiliseringen avstängd, vilket innebär att diket ätt väntar om gasen portioneras ut lite häfigare. Inte att rekommendera för amatörer. I äget Sport har föraren också ganska stor frihet att bränna gummi och låta bilen sladda i urvorna, men automatiken griper in om det helt håller på att gå överstyr. I regnföre kan läget Snow/Wet rekommenderas.
Smakar det så kostar det. Styrningen är helt elassisterad men ger ändå bra känsa för bilens rörelser. På landsvägen håller Mustangen riktningen exemplariskt. Enligt expertrapporter tål bilen också bankörning, även om styrningen inte hör till de precisaste isin klass i riktigt höga hastigheter.
LÄMPLIGT RETRO. Interiören andas gammal bilkultur. Det enda som stör harmonin är pekskärmen.
Bilen har fyra säten men i praktiken ryms ingen i baksätet. Framme är det gott om utrymme åt alla håll och sätena i den europeiska versionen är hyfsat stabila. Bagageutrymmet är minimalt, dock lite större än man kunde tro. Gitarr plus flera mjuka väskor gick att tränga in.
Tygtaket öppnas snabbt och rullar snällt nerisitt lilla utrymme som stjäl en del av bagageutrymmet, men på något sätt har automatiken blivit på hälft. Fönstren rullas nämligen automatiskt ner men måste lyftas med ett separat knapptryck. Samma gäller när taket lyfts upp igen.
Prisintervallet för bilen är drygt 55 000 euro (2,3 Ecoboost manual) till 90 000 euro (V8 5.0 automat). Inklusive tilläggsutrustning kostade den provkörda bilen 96000 euro. I USA kostar grundversionen av samma version 42 000 dollar.
Ponnybil: En lätt, fyrsitsig bil med två dörrar och sportig framtoning och goda prestanda till ett överkomligt pris. Beteckningen kom från den första Mustangen som blev en veritabel succé i USA och som snabbt kopierades av konkurrenterna.
FORD MUSTAN = Introducerad 1964 som en billig sportbil. sm Nuvarande modell är sjätte generationen. = Världens mest sålda sportbilifjol med 140 000 sålda exemplar.
FORD MUSTANG GT 5.0 CONVERTIBLE
Effekt: 308 kW/421 hk / 6500 Vridmoment: 524 Nm / 4750 Topphastighet: 250 km/t
Acceleration 0-100: 4,8 sek. Snittförbrukning (EU): 12,8 liter COz2-utsläpp: 289 g/km Bagageutrymme: 332 I (408 Fastback). Mått (L/B/H): 47841 916/1381.
Växel: 6-växlad automat
Pris: Från go 000 euro
FORUM FÖR EKONOMI OCH TEKNIK NR 5 2016 ES