Nördarna reder ut trasslig teknik
av Leif Bergström Forum 2007-10, sida 18, 25.10.2007
Taggar: Bolag: Best Buy Orter: USA Teman: teknik
ISTOCKPHOTO
EI FORUM FÖR EKONOMI OCH TEKNIK NR 18 2087
VARLDEN: USA
NÖrcarna reder trasslig tekni
LEIF BERGSTRÖM I KALIFORNIE mA Den nya tekniken lovad göra livet så mycket lätt tare. Men när tekniken pajar står många av oss handfallna. Och bara att koppla upp ett trådlöst nätverk eller att få den nya plasma-tv:n att fungera visar sig vara för mycket för många av oss.
Det är då vi behöver nördarna. I USA skäms de inte för att kalla sig så. Här i norra Kalifornien heter ett serviceföretag som löser teknikproblem just NERDS ON CALL. Den stora elektronikkedjan BEsT Buy har köpt upp ett företag som heter GEEK SQUAD. Konkurrenten circuit ciTY låter sina kunder betjänas av mer intetsägande FIREDOG.
En hel bransch har alltså växt upp kring konsumenternas ovilja eller oförmåga att hitta rätt bland knapparna eller räta ut sladdhärvan bakom varje dator eller tv. Fenomenet uppmärksammades nyligen av det ansedda amerikanska nyhetsprogrammet 60 MINUTES, där Geek Squads grundare ROBERT STEPHENS förklarade ”Det tar tid att läsa bruksanvisningar. Jag kan spara din tid genom att stanna hemma på lördagskvällarna och läsa dem åt dig”
Professor går bet. DONALD NORMAN är professor i datorteknik vid NORTHWESTERN UNIVERSITY I CHICAGO och bidrog till att fastställa en standard för HDTV i USA. Men när han själv fick hem sin nya tv — då valde han att hyra in en nörd.
”Det sägs att det krävs en ingenjörsexamen från MASSACHUSETTS INSTITUTE OF TECHNOLOGY för att förstå det här. Nå, jag har en ingenjörsexamen från MIT och jag klarade det inte”, förklarade Norman.
NEW YORK TiMES teknikkolumnist DAVID POGUE menade att med ett operativsystem från MICROSOFT, hårdvara från Taiwan, datorprogram från något kaliforniskt företag och en digitalkamera från en fjärde tillverkare är oddsen för att allt ska vara kompatibelt närmast obefintliga.
För de stora elektronikhandlarna är det smart att ha nördarna till hands för de konsumenter som vill ha hjälp. Många kunder ger dock upp redan innan de når det stadiet. Mer än en tredjedel av de trådlösa modem och routrar som Best Buy säljer uppges returneras av kunder som bara finner dem för komplicerade.
Små marginaler, Delvis har den här branschen öppnats av teknikindustrins allt hår ”Det sägs att det krävs en ingenjörsexamen från Massachusetts Institute of Technology för att förstå det här. Nå, jag har en ingenjörsexamen från MIT och jag klarade det inte dare konkurrens. Elektroniktillverkarnas krympande marginaler tillåter inte mycket handhållning från de egna serviceavdelningarna. Branschexperter menar att det också är teknikernas oförmåga att kommunicera med formgivarna som resulterar i fjärrkontroller med en myriad oförståeliga knappar.
Till en del är det också en generationsfråga. Nerds on Call skryter på sin webbsajt med att ha en hel stab med åttaåringar. Kanske efter att någon jurist påpekat om lagarna mot barnarbete, finns efter en asterisk tillägget ”Vi har inga åttaåringar anställda. De är bara konsulter?
Och när datorn pajar är det naturligtvis aldrig under helgens avkopplade genomgång av vänners e-post.
”Det är doktorsavhandlingen du jobbat på isex år och som du lovat dig själv att göra en backup -kopia på nästa helg. Vi har räddat fler ekonomexamina i det här landet än någon annan”; säger Geek Squads grundare Robert Stephens. m