Utgiven i Forum nr 1991-11-12

Ny Volvosuccé möjlig via breddad kundbas

av Christian Schönberg Forum 1991-11-12, sida 25, 26.09.1991

Taggar: Bolag: Volvo Teman: bilindustrin

BILSIDAN

Text: Christian Schönberg

Ny Volvosuccé möjli via breddad kundba vensk industris hittills största en skilda projekt — Volvo 850 GL — kan om allt går vägen bli en faktor att räkna med på den internationella bilmarknaden. För att nå målet krävs främst att man lyckas bredda kundbasen och plocka köpare inte bara av den inhemska trätobrodern Saab. utan i lika hög grad även av de tre stora tyska märkena Audi, BMW och Mercedes Benz.

Volvo Norden hade, enligt DI. re dan i början av sommaren hunnit spendera 15 miljoner kronor enbart på att bjuda in 15 000 ägare till koncurrentbilar — till premiärshower i Stockholm och Göteborg. För visst är det ju livsviktigt för en ny produkt att yckas fängsla marknaden redan vid introduktionen. Det finns optimister som seriöst räknar med att den nya modellen skall bli den ”vinstmaskin” som den femåriga utvecklingssatsningen på ca 10 mi jarder FIM förutsätter. Till dem hö naturligt nog Pehr & Gyllenhammai som tror att hans och Volvos sista gemensamma helsvenska produkt skall kunna kamma in omkring 160 miljarder. räknat i finska mynt. under de närmaste tio åren. Den som lever får se. För övrigt bör talet om en helsvensk produkt inte tas på fullaste allvar eftersom antalet svenska underle verantörer kraftigt minskat i antal, från modell till modell. Den svenska andelen torde numera knappast överskrida 25 procent av det totala inköpsvärdet för nya Volvo 8350 GLT.

HS

Nyheterna finns under skalet

Vilka faktorer räknar då Volvo med att skall väcka folks intresse för den nya modellen? Bilen har ju inte nämvärt ändrat karaktär av en typisk Volvo och skiljer sig på avstånd ytterst litet från 900-seriens utformning.

Det är i främsta hand de inre kvalitativt högt stående lösningsmodellerna som skall göra susen. Det tidlösa och bastanta skalet borgar för en kon FÖRUN 11—12/199 tinuitet som i synnerhet trogna Volvoägare inte vänder ryggen åt.

Framhjulsdrift, en tvärställd femcylindrig motor och en ny bakaxelkonstruktion är de mest anmärkningsvärda nyheterna i den nya modellen. Volvo har ju av hävd alltid framhållit bakhjulsdriftens fördelar varför beslutet att övergå till framhjulsdrift säkert inte hörde till de allra lättaste att fatta. I all synnerhet inte eftersom man fortfarande bl a ville hälla kvar tidigare modellers goda svängradie.

En säkerhetsdetalj som bör ges extra uppmärksamhet är det patenterade sidokollissionsskyddet där sidobalkarna bromsar upp de destruktiva krafterna vid en eventuell krock. Energin fördelas ut i hela den skyddande strukturen. golv. tak, dörrstolpe och stol och lindrar således stöten mot kroppen.

Ny motor med kompakt växellåda

Volvo 850 GLT är försedd med en tvärmonterad rak femcylindrig motor på 2,5 liter med kompakta mått. B5254F-motorn som är byggd helt i lättmetall och baserar sig på Volvos raka sexa har dubbla överliggande kamaxlar och 20 ventiler, dvs fyra per cylinder. Den maximala effekten är 170 hk (125 kW) vid 6200 r/min och maximala vridmomentet är 223 Nm vid 3300 r/min. Motorn är utrustad med variabla insugningskanaler för att ge högt vridmoment och god fyllningsgrad vid alla varvtal. Bränsleinsprutningen styrs av LH Jetronic och har i likhet med tändsystemet självdiagnostik för felsökning.

ere Till det vtire skiljer sig Volvo 850 GLT inte nämvärt från 900-seriens modeller

Det krävdes en extraordinär växellådslösning för att kunna bibehålla en snäv vändradie i den framhjulsdrivna modellen. Konstruktörerna tog fram en femväxlad låda med tre axlar och dubbla pinjonger. Den har en primäroch två mellanaxlar och har på detta sätt kunnat göras kortare än konventionella växellådor. Backväxeln är placerad på den ena av mellanaxlarna och är synkroniserad.

Automatlådan har tre valfria körprogram, ekonomi, sport och vinter. Den är utrustad med motorbroms och styrning av motormomentet samt lock-up funktion.

Bilen har försetts med en helt nykonstruerad patenterad bakaxel, kallad Deltalink. Det handlar om en självstyrande tvådelad semiindividuell hjulupphängning som förenar den stela axelns fördelar med en individuell upphängning. Det nya systemet uppges bidra till att ge bilen goda styroch stabilitetsegenskaper även vid forcerad körning.

Styrningen är av kuggstångstyp. har servo och endast 3,2 rattvarv mellan fulla hjulutslag. Vänddiametern är 10.2 meter. Bilen har låsningsfria bromsar med skivbromsar på alla hjul.

Hög utrustningsnivå

Samtliga fem platser i bilen har trepunktsbälten och frambältena är försedda med en automatisk justerbar omlänkare. Bältesrullen är bredare än själva bältet som löper fritt i höjdled och justerar sig automatiskt efter axelhöjd och stolläge. Klimatanläggningen har dubbla kontroller så att både föraren och framsätets passagerare kan individuellt välja rätt temperatur för sin sida av bilen. Till baksätet går separata kanaler där en mix av de båda framinställningarnas erhålles. Centrallås, ställbar ratt. justerbar högerspegel och delbart ryggstöd hör vidare till standarutrustningen. Ett tillvalspaket med bl a tjuvlarm, elektriska fönsterhissar och lättmetallfälgar kan beställas för 9 000 mark. Riktpriset för Volvo 850 GLT blir drygt 200 000 mark när den finns att köpas i Finland i oktober. [|

Sidokollissionsskyddet består av kraftiga balkar och säten med en stark rörkonstruktion. Mellan sätena finns en sk SIPS-låda som tar upp och fördelar krockenergin från sätena till bilens övriga säkerhetsstrukturer.

Utgiven i Forum nr 1991-11-12

Sidan är OCRad från en scannad tidning. Rikta feedback till Affärsnätverket Forum på LinkedIn eller @forummag_fi på Twitter.

Affärsmagasinet Forum var år 2021 Finlands enda svenskspråkiga affärstidskrift och beskrev sig som "ett unikt magasin som riktar sig till beslutsfattare och experter inom näringslivet i Finland och Norden. Tidningen har en upplaga på 11 000, och når varje månad 27 000 läsare, i huvudsak ekonomer, ingenjörer och diplomingenjörer. Bevakningsteman inkluderar ekonomi, börs, teknik, ledarskap och arbetsliv, med reportage, profilintervjuer, livsstil och kolumner. Forum upprätthåller dessutom diskussionsforumet Affärsnätverket Forum på Linkedin, den största svenskspråkiga gruppen i Finland och en av de största på svenska på hela Linkedin. Där diskuteras trender och aktuella frågor inom näringsliv, arbetsliv och innovationer. Tidskriften utkommer med 10 nummer/år."