Nytt fortskaffningsmedel: tåg eller flyg?
av Sixten Johansson Forum 1979-07, sida 20, 25.04.1979
Taggar: Teman: transportmedel
Nytt fortskaffningsmedel: tåg eller flyg?
Ett nytt fortskaffningsmedel för fjärrtrafik på land — ett mellanting mellan flygplan och snabbtåg — blir resultatet av det redan rätt långt hunna utvecklingsarbetet på Siemens forskningscentrum i Erlangen, där tre företag, AEG,
Brown Boveri och Siemens på en för ändamålet uppförd provbana testar sitt gemensamma magnetsvävfarkost-projekt.
we” En av tyngdpunkterna i projektet, som för övrigt befrämjas av Förbundsrepubliken Tysklands forskningsministerium, har varit utvecklingen av svävfarkostens helt nya drivsystem. En konventionell motor i själva farkosten existerar inte, utan motorn — eller rättare sagt den drivande kraften — är i stället inbyggd längs med hela banan. Uttrycket drivkraft är rättare på grund av att motorn helt saknar mekaniska delar; i stället består den av en kabellindning längs banan och i själva farkosten finns en supraledande mag 2 net, nedkyld till —2699C. Då tåget är i rörelse behöver dess magnet ingen energitillförsel utifrån emedan strömmen i den — då den en gång tillförts — tack vare den supraledande effekten inte avtar.
Då elektrisk ström kopplas till kabellindningen i banan bildas det från avsnitt till avsnitt ett ”vandrande” elektromagnetiskt fält, som beröringslöst ”drar” till sig den supraledande magneten ombord på farkosten och sätter den så i rörelse. Topphastigheten kommer att röra sig mellan 400 och 500 km/h. ”Svä vartåget” (rätt benämning är svår att avgöra) kommer således att fylla luckan mellan järnvägen (maximalt 300 km/h) och flyget (från 600 km/h).
Bilden visar den 17 ton tunga testfarkosten i Erlangen. För närvarande har svävproven med farkosten just slutförts och banan ska nu byggas om innan fartproven tar vid. Det optiskt tilltalande mönstret i mitten av banan bildas av de betongkärnor, på vilka den elektriska kabeln ska lindas. På fackspråk kallas det nya drivsystemet: ”Järnfri lineär synkronmotor med långsträckt stator”. [1]
FORUM 7/79