Omstart med nya ägare för Volvo och Saab
av Henric Borgström Forum 2010-07-08, sida 26-28, 26.08.2010
Taggar: Bolag: Volvo & Saab
Stefan
Jacoby tog över som ny vd för Volvo personvagnar imitten a augusti.
Omstart med nya ägare för Volvo och Saab
IH Norden. Efter en period av osäkerhet ser framtiden nu ljus ut för biltillverkarna Volvo och Saab. Produktionen fortsätter i Sverige och de nya ägarna investerar i nya modeller.
HENRIC BORGSTRÖM HH ÖRESUND
X Även om både voLvo och SAAB personvagnsbolag tappat tempo under något års ägarturbulens hos FORD respektive GENERAL MOTORS ser de nu ut att ha kommit väl ut ur startgroparna inför en ny era. Detta hos de nya ägarna kinesiska GEELY respektive holländska sPYKER.
Volvo gick med cirka en halv miljard euro i förlust under 2009, sannolikt inte bara på grund av den allmänna bilkrisen. De svenska ledande direktörerna kände under de tio åren under Ford en allt stramare tvångströja med ständiga rapporter till Detroit, påtvingad export av detaljer för nya modeller och skrotande av nymodigheter som inte föll amerikanerna i smaken.
Den kinesiska köparen Geely har uppenbarligen förstått att värna om Volvos självständighet. Huvudkontoret och alla ledningsfunktioner stannar i Göteborg, den pla nerade ökningen av produktionen ska först fylla upp kapaciteten vid de två stora fabrikerna Torslanda i Göteborg och Gent i Belgien.
De kan med små åtgärder klara en produktion på över 400 000 bilar årligen. Målet är att sälja åtminstone 150 000 bilar i Kina på årsbasis innan Geely/Volvo bygger en ny fabrik där.
På bilmässan i Genéve i mars presenterade Volvo en ny modell S 60, mer sportig och med ny säkerhetsutrustning, däribland sensorer som gör att bilen stannar automatiskt om en fotgängare plötslig stiger ut på körbanan. Den byggs i Gent, en senare kombimodell i Göteborg.
Respekterad ledningsgrupp. Geely har tillsatt en styrelse och ledning som väcker respekt i bilkretsar. Nye vd:n 52-årige STEFAN
JACOBY har värvats från VOLKSWAGEN där han senast varit USA-chef, dessförinnan i Kina, Thailand och Japan, bland annat chef för hela Asien- och Stilla havsregionen. Jacoby hade också ett mellanspel som vd för MITSUBISHI i Europa.
Ordörande i styrelsen blir huvudägaren och grundaren LI sHIFU som tar ytterligare en kines från Geely med sig. Vice ordförande blir HANS-OLOV OLSSON, tidigare vd på Volvo personvagnar. Två intressanta namn är HÅKAN SAMUELSSON, tidigare vd för tyskalastbilstillverkaren MAN, dessförinnan verksam i SCANIA, Samt norskan LOMNE FONSS SCHRÖDER iledningen för ett av världens ledande biltransportföretag WILHELMSEN WALLENIUS.
Geely fick betala cirka 1,2 miljarder euro, betydligt mindre än de drygt 5 miljarder euro som Ford betalade 1999. Men Ford har sedan dess fått utdelningar och lagt beslag på
FORUM FÖR EKONOMI OCH TEKNIK NR 7-8 201 ”Den kinesiska köparen Geely har förstått att värna om Volvos självständighet. Huvudkontoret och alla ledningsfunktioner stannar i Göteborg en del av Volvos tillgångar. Fords förlust under de elva åren kan beräknas till ett par miljarder dollar. Därmed har Fords satsning på europeiska prestigebilar totalt misslyckats. Tidigare såldes brittiska JAGUAR till Indien med stor förlust.
Elbilar tillsammans med Vattenfall. Volvo och Ford fick hård kritik för att vara sent ute med miljöbilar. Ford har reparerat detta med sin lilla Focus. Volvo har under skilsmässoförhandlingarna gått samman med statliga svenska kraftbolaget VATTENFALL om elbilar för att komma ikapp.
Under 2012 ska Volvo V70 och C30 få laddhybrider. V70 ska kunna köras 5 mil med enbart eldrift, 120 milmed diesel och tillskott av el. Batterierna ska ta högst sex timmar att ladda, snabbladdning med 400 volt ska kunna ske på en timme. Utsläpp av koldioxid beräknas till 49 gram per kilometer, bränsleförbrukning 0,19 liter per mil. En elmotor på 70 hästkrafter driver bakhjulen, en femeylindri diesel på 205 hästkrafter driver framhjulen.
Projektledaren på Volvo hävdar att tre fjärdedelar av allt bilkörandei Europa är mindre än 50 kilometer per dag. Kostnaden för batterier har sjunkit med cirka en tredjedel det senaste året.
Samarbetet med Vattenfall går ut på att Volvo producerar bilarna, Vattenfall ladd ningsutrustningen och elkraften. Den första serien bilar ska erbjudas offentliga sektorn och företag med många bilar för att komma ned i pris. Bilarna blir dyrare men i gengäld väntas driftskostnaden stanna vid cirka 30 cent per mil.
Hängivna Saabägare protesterade. Om både svenska politiker och allmänheten var oroade över Volvos möjligheter att överleva för ett år sedan var de flesta övertygade om att Saab skulle tvingas lägga ned. Sedan 1990 då General Motors blev hälften ägare hade Saab personvagnar visat vinst endast två år och då obetydliga sådana. År 2000 köpte sedan G ut Wallenbergs investmentbolag INVESTOR.
GM visade ett utomordentligt stort tålamod. Men amerikanerna fick vid den senaste finanskrisens utbrott allt större problem med oPEL. För att rationalisera produktionen samordnades en hel del av utvecklingen, särskilt bilarnas underreden. Men många Saabägare visade sig vara mer hängivna entusiaster än normalt hos bilägare och protesterade mot uttunningen av Saabs särprägel.
Dessutom försvann mycket av innovationskraften när amerikanska direktörer tog över besluten. Saab hade ju under minst tre årtionden varit föregångare, till exempel när man på 1970-talet återupplivade den gamla turbotekniken, som fick spridning till många andra biltillverkare.
Med volymer på strax över 100 000 bilar under goda tider blev Saab mycket sårbart i kristider. När sedan GM tog sin hand från Saab och ville lägga ned företaget sjönk försäljning och produktion ned mot 30 000 bilar per år.
Inget av de större bilföretagen visade in- EH
Annon Åbo hamn
EI FORUM FÖR EKONOMI OCH TEKNIK
NR 7-8 201 ”Saab har kommit igång, tillräckligt med underleverantörer har accepterat krediter och Saabentusiaster har börjat köpa bilen, trots den fortsatt osäkr långsiktiga framtiden tresse för Saab. Först uppenbarade sig den exklusiva sportvagnstillverkaren KOENIGSEGG som spekulant. Efter en handfast affärsplan såg finansieringen ut att ordna sig med statlig svensk garanti och EUROPEISKA INVESTERINGSBANKEN EIB.
Men när vulkanutbrottet på Island dränkte norra Europa i askmoln och en stor del av affärsflyget tvingades stanna på landbacken såg det mesta nattsvart ut, och Koenigsegg hoppade av. När vulkanutbrottet dämpades dök en annan förlustbringande spekulant upp, holländska Spyker med dess dynamiske chef VICTOR MÖLLER. En rysk miljardär stoppades som ny delägare av GM som misstänkte att maffiapengar fanns i bakgrunden. Det är ännu oklart hur Möller fick ihop de första 40 miljonerna euro.
Men Saab har kommit igång, tillräckligt med underleverantörer har accepterat krediter och Saabentusiaster har börjat köp bilen, trots den fortsatt osäkra långsiktiga framtiden. Modellen 9-5 fick gott betyg av motorjournalisterna på Genévemässan, Priset ligger klart under de närmsta konkurrenterna AUDI och BMW. Nästa år lanseras kombimodellen. Framgången för 9-5 satte också fart på den äldre 9-3-modellen.
Exteriören till 9-5 har tagits fram vid Opel i Riässelsheim, interiören vid fabriken i Trollhättan, bensinmotorerna kommer från GM, dieslarna från Fiat. Tvålitersturbon kan köras på etanol men i övrigt dröjer miljöbilarna något år.
Förra årets 35 000 bilar kan bli uppemot 55 000 i år, enligt planerna 100 000 nästa år och 125 000 år 2012.
Turbulensen på ägarsidan har medfört att de två stora koncernerna Volvo och SAAB-SCANIA fått helt andra ägare under de två senaste decennierna.
Volvo ägdes under P-G GYLLENHAMMARS tid
Annons NI 1970-93 av svenska intressen. I dag är bolaget uppdelat i personvagnsbolaget, helägt av kinesiska Geely. Börsnoterade Volvo med lastbilar, bussar, tunga entrepenadmaskiner, marin- och industrimotorer samt aero har däremot RENAULT som huvudägare med cirka 20 procent av aktierna.
Saab-Scania som ägardominerades av Wallenbergs Investor är uppdelat i tre delar: » Saabs personvagnar som ägs av holländska Spyker » börsnoterade SAAB som innehåller flygtillverkning som delar av BOFORS vapenfabrik och har Investor som huvudägare medan brittiska BAE har minskat sitt innehav » Scania lastbilar och bussar är också börsnoterat med VOLKSWAGEN/PORSCHE som huvudägare, 45 procent av aktierna och 70 procent av rösterna. Lastbilstillverkaren MAN som också ingår i VW/Porsche äger 13 respektive 17 procent i Scania. m