Utgiven i Forum nr 1995-08-09

Rapala - finländsk fiskedragsadel med produktion på Irland

av Fredrik Nars Forum 1995-08-09, sida 28-29, 08.06.1995

Taggar: Bolag: Rapala

— finländsk fiskedragsadel med produktio på Irland

Ute i världen heter det kändaste finländska företaget Rapala — åtminstone bland alla so idkat sportfiske. Företaget är världsledare i tillverkningen av fiskedrag och hör till adels pet i sin bransch. Produktionen sker i Finland och på Irland. Forum har besökt produktions anläggningen i Galway, Irland.

A: är typiskt Irland. Omgivningen består av gröna kullar med kringströvande lamm så långt ögat kan nå och krokiga stenvallar som slingrar sig över bygden. Bland denna idyll på västra Irland vid Galway Bay ligger en produktionsanläggning till företaget som tillverkar Finlands kanske internationellt mest kända exportprodukt: fiskedragstillverkaren Rapala.

Då en besökare kommer till Rapalas produktionsanläggning i Galway, Rapire Ltd, möts han av ett konstigt ljud. En märklig kombination av klickande och skvättande. Ljudet åstadkoms av det som är Rapalas varumärke — testningen av fiskedrag. Varje fiskedrag testas för hand i små vattenbassänger så att man kan garantera att de små fiskimitationerna simmar rätt. Det är en lustig syn — med hjälp av ett litet spö för en anställd ett drag genom vattnet och kontrollerar att simstilen är som den skall.

Hälften av världsmarknaden är Rapalas

I byggnaden står en nöjd man. Verkställande direktör för Rapire Ltd Oiva Tuisku berättar nöjt att produktionen av wobblers, d.v.s. fiskedrag som liknar fiskar, ökat oc 2 att försäljningen går bra. Som orsaker tillproduktionsökningen nämner han att Rapalas produkter är populära och att vädret varit gynnsamt, vilket är en central determinant av efterfrågan i branschen.

Rapala är stortillverkare av wobblers, spinnare, skeddrag och plastbeten och känt för sina kvalitetsprodukter. Få andra finländska företag kan skryta med att ha en 50 procents global marknadsandel. Fiskare världen över har, i sin fiskelåda eller på durken av sin båt, några små lådor på vilka det står “Rapala” och “Tank tested”, oberoende av ifall han, eller hon, fiskar gädda vid stränderna i Pyhäjärvi eller svärdfisk i de djupa vattnen utanför Kenyas kust. Idag har Rapala också, enligt Tuisku, en närapå 50 procents marknadsandel av fiskedragi USA, vilket anses vara den hårdaste och största marknaden världen.

Låga lönekostnader på Irland

Rapalas fiskedrag görs i två fabriker. I Vääksy nära Lahtis sker all produktutveckling, produktionen av stommarna till dragen och slutförningen av vissa drag. I

VD för Rapire Ltd visar upp ett nytestat Rapala-drag.

Vääksy arbetar ca 380 personer. Rapire Ltd grundades 1981 för att dra nytta av de lägre lönekostnaderna i Republiken Irland och har idag ca 90 anställda, de flesta irländare. Rapire Lid handhar slutförningen av en del av dragen. VD för koncernen RapalaNormark Jarmo Rapala säger — Lönekostnaderna i Irland är ca 40 procent lägre än i Finland. Därför genomför vi de arbetsintensiva produktionsskedena vid Rapire på Irland.

Detta innebär att trästommen i balsaträ till Rapalas fiskedrag formas och målas i Finland varefter de modeller som ligger på Rapires ansvar skickas till Irland. Där sker målning av ögon, montering av plastskivor och krokar och, kanske viktigast av allt, testningen. Rapala testar att alla drag simmar rätt vilket innebär en arbetsdryg process. Varje drag dras för hand med hjälp av en krok i en liten simbassäng. Ifall draget inte simmar som det skall görs justeringar varefter draget testas på nytt. För en liten produktsom kostar ca 30-60 mk i butiken innebär testningen stora kostnader per enhet räknat. Men konkurrensmedlet som varit nyckeln till Rapalas framgång är kvalitet — inte pris — och därför fortsätter Rapala med handtestningen trots höga kostnader. De höga kostnaderna är en investe Forum nr 8-9/9 ring för att företaget också i framtiden skall ha en ledande ställning i branschen,

Utöver de låga lönekostnaderna finns det ytterligare orsaker till att Rapala begav sig till Irland. Arbetstiderna på Irland är längre. Då man i Finland jobbar 37,5 timmar i veckan jobbar man på Irland 39 timmar. Dessutom har året där 15 arbetsdagar mer än vad man har i Finland. Oiva Tuisku säger att det innebär att året har ungefär en månad mer arbetstid än i Finland.

Republiken Irland har aggressivt sökt utländska investeringar genom att bevilja lättnader för utländska investerare. Detta har Rapire Ltd kunnat utnyttja. Företaget har etablerat sig i det gäliska området av Irland där gälernas motsvarighet till vår KERA, Udarås na Gaeltechta, beviljar olika slag av understöd till företag som etablerar sig i området. Rapire Ltd får bland annat en klumpsumma för varje ny lokal anställd, hälften av lönen betald under skolningstiden och skattelättnader,

Rapala utökar i Galway

Idag överför Rapala mer av produktionen till Irland. Under de första tio åren slutförde man på Irland enbart produktionen på dragmodellerna Original och Jointed. Idag slutför

Simskola på Irland. Här kontrolleras att varje fiskedrag kan simma så att man på paketet kan stämpla “Tank tested”.

Forum nr 8-9/9 man utöver dessa även Shad Rap, Rattlin’ Fat Rap och draget med de härliga namnet Down Depp Rattlin’ Fat Rap. Och mera skall det bli — från och med 1996 kommer alla modeller att slutföras på Irland. Anläggningen i Galway byggs därför ut med en tredjedel. Stommarnas produktion och produktutvecklingen förblir i Vääksy.

Enligt VD Jarmo Rapala är bolagets framtida strategi att bolaget skal örbli vid sin läst och koncentrera sig på det det kan: fiskeutrustning. Liksom så många andra företag har de ämnat åttiotalets konglomerattänkande och avyttrat det mesta av de misslyckade uppköpen av Matkaaja Oy, som producerade husvagnar, och båttillverkaren Flipper Oy. 1990 öpte Rapala upp sitt marknadsöringsbolag Normark Corp, i USA av dess grundare och mannen som ursprungligen introducerade Rapaladragen i stora världen, Ronald Weber. Normark Corp. har säljbolag i olv länder. Sedan dess har Rapala köpt marknadsförings- och distribuionsföretag på olika håll i världen, bl.a. i Sverige, Danmark och Frankrike.

Rapala och Marilyn Monroe

Rapalas produktion går till stor del på export. Grunden till detta lades 195 då amerikanska turister tog hem Rapala-drag som souvenirer från de olympiska spelen i Helsingfors. Ronald Weber fick tag i ett drag och skickade ett brev till Lauri Rapala, Jarmos farfar och mannen som för hand täljde det första Rapala-draget, i vilket han bad att få marknadsföra dragen i USA via sitt företag Normark Corp. Försäljningen i USA kom igång 1960 och Rapalas drag fick en explosionsartad efterfrågan då tidningen Life publicerade en artikel på sitt mittuppslag titulerad “The Lure that Fish Can’t pass up” — upplagan på numret var rekordstor eftersom självaste Marilyn Monroe prydde omslaget. Över en natt mångdubblades efterfrågan och många fiskhandlare gjorde pengar på att hyra ut dragen i stället för att sälja slut dem. Idag exporteras över 95 procent av Rapalas drag.

Familjekoncernen har sedan den industriella produktionen kom igång 1949 letts av familjemedlemmar. Jarmo Rapala representerar den tredje generationen som leder koncernen. En eventuell börsnotering av Rapalas aktier är något som inom ägarsläkten länge diskuterats. Idag säger Jarmo Rapala att en börsintroduktion har övervägts men att man beslutit att saken inte är aktuell. 9

Normark Corp, USA ; Oms: 142 Mm fl

Normark/Suomi ox Mmk] 7 Normark Sport Ltd., England (17.Mimk): KL-Tehå Oy (16 Mmk]

Normark B.V., Holland (14 Mmk) 7 5 Flipper Marin AB, Sverige (12Mmk)” & Flipper Service AB, Sverige (H0-Mmk)s 4 Normark A/S, Norge 0 é

Mmkj

Rapala-Normark koncernen Oms: 476

VV 2 Övriga: - Normark Inc;; Kanada (42 Mmk) | Rasot S.A; FRÅ (35 Mmk] 4 å Blue Fox Täckle, USAS26 Mmk)

Biue Fox Öy (22 Mm

Mmk

Siffrorna anger omsättningen från räkenskapsåret som slutade 7/93 Källa: Talouselärnän raportti suuryrityksistö 199 29

Utgiven i Forum nr 1995-08-09

Sidan är OCRad från en scannad tidning. Rikta feedback till Affärsnätverket Forum på LinkedIn eller @forummag_fi på Twitter.

Affärsmagasinet Forum var år 2021 Finlands enda svenskspråkiga affärstidskrift och beskrev sig som "ett unikt magasin som riktar sig till beslutsfattare och experter inom näringslivet i Finland och Norden. Tidningen har en upplaga på 11 000, och når varje månad 27 000 läsare, i huvudsak ekonomer, ingenjörer och diplomingenjörer. Bevakningsteman inkluderar ekonomi, börs, teknik, ledarskap och arbetsliv, med reportage, profilintervjuer, livsstil och kolumner. Forum upprätthåller dessutom diskussionsforumet Affärsnätverket Forum på Linkedin, den största svenskspråkiga gruppen i Finland och en av de största på svenska på hela Linkedin. Där diskuteras trender och aktuella frågor inom näringsliv, arbetsliv och innovationer. Tidskriften utkommer med 10 nummer/år."