Utgiven i Forum nr 1987-17

Rehabilitering ger redskapsboom?

av Peter Nordling Forum 1987-17, sida 18, 05.11.1987

Taggar: Teman: ekonomi

Rehabilitering ger redskapsboom?

Då den egentliga kroppsbyggarvågen böljat ut och styrketränandet fåt nya dimensioner tvingas företagen i branschen att tänka om. Bland dem som tillverkar och säljer redskap och utrustning söker man nu tillväxt på nya områden, bl a rehobilitering och textiler.

I strävar inte efter en särskilt stor tillVa på våra basprodukter. Men, de kan finnas en hisnande marknadspotential för vår rehabiliteringsutrustning, säger Arno Parviainen, VD för David International Lid. David International är en tonårsdröm som Parviainen förverkligat. Företaget planerar, tillverkar och marknadsför styrketräningsapparater, främst för konditionssalar, sedan år 1981.

— Det började med att jag redan under gymnasieåren tillverkade kopior av de amerikanska Nautilus-apparaterna för eget bruk, berättar Parviainen.

Han har också beskyllts för att ha kopierat Nautilus i David-produkterna. Han hävdar dock att Nautilus endast fungerat som förebild.

— Idéen med excentersystemet som gör att muskelpåfrestningen känns lika i varje fas av övningen är visserligen densamma, men i övrigt är David och Nautilus två helt olika produkter, säger han.

David-apparaterna bygger på en triangelkonstruktion av metall där en sida ligger mot golvet. Den sida som går lodrätt upp från golvet innehåller en packe vikter. Den som tränar i apparaten sitter med triangelns bas som ryggstöd och utför rörelser med hjälp av stolens ”armstöd” och ”fotstöd". Dessa bromsas av önskat antal järnplattor i viktpacken.

VD Arno Parviainen ser ljust på framtiden, David International lanserar nu en ny generation apparater och rehabiliteringsutrustningen kan ge företaget ett ordentligt uppsving.

Tillverkningen och produktutvecklingen sker i Outokumpu med specialområdesfördelar. Företaget har också fått stöd för produktutvecklingen av handels- och industriministeriet. — Produktutvecklingen = flyttar emellertid snart ihop med marknadsföringsavdelningen i Vanda. Administrationen är förlagd till Helsingfors.

David International har regelbunden export till ett knappt 20-tal länder och totalt till 40 länder. Kunder är främst konditionssalar och i mindre utsträckning hotell, bla OShotellet | Söul. Till kunderna hör också ett antal storföretag som har egna konditionssalar och kung Hassan II av Marocko.

Kris

Trots att företagets omsättning årligen fördubblats under de fem första åren går affärerna inte särskilt lysande för David just nu. Resultatet för årets uppskattade omsättning på 15 Mmk blir enligt Parviainen 3 miljoner back. I fjol fick man visserligen ihop ett driftsbidrag på 2,8 Mmk men visade ingen vinst då man var tvungen att täcka gamla förluster och göra reserveringar.

— Fjolåret var mycket svårt för oss, trots en rekordomsättning på drygt 18 Mmk och vi blir tvungna att permittera bland fabrikspersonalen, medger Parviainen.

Orsaken är att utvecklandet av en ny generation apparater krävt betydligt mera tid och pengar än man tänkt sig. Dessutom påverkades lönsamheten av dollarns kursfall och en misslyckad dealer i USA.

— Men, säger Parviainen, nu är produkterna klara och resultatet är lägre materialkostnader och kortare produktionstid. Apparaterna bygger på modultänkande och mycket av arbetet görs automatiskt. Dessutom har vi nu ett fungerande dotterbolag i USA. Därför är företaget nu i operativt hänseende välmående och resultatkurvan har redan vänt.

Enligt Parviainen skall den nuvarande produktfamiljen bestående av 12 basprodukter föra företaget framåt flera år. Dessutom har David kompletterat med bänkar och ställningar som används vid träning med fria vikter. Detta för att inte i fortsättningen gå miste om order på kompletta utrustningar för konditionssalar.

Nya målgrupper David strävar ändå inte efter en särskilt stor tillväxt på det här området.

— Vi vill också satsa på kompletterande områden och nya marknader, säger Parviainen.

Bland annat skall man ta fram en något enklare apparatserie för att förstora marknaden. Här räknar man med bla hotellen som en växande målgrupp.

En stor potential kan alltså också finnas i Davids rehabiliteringsutrustning, som ännu är under utveckling. Den bygger på samma idé som basprodukterna, med den skillnaden att man tränar en extremitet i sänder — Finessen med apparaten är att man kan balansera en arm eller ett ben till ett nolläge. Därför kan man träna en extremitet, som annars är så sjuk att patienten inte kan lyfta den, med små vikter. Och det gör den unik, förklarar Parviainen.

För att få marknadsförings- och finansieringsfördelar planerar David att grunda ett bolag för rehabiliteringsutrustningen tillsammans med ett företag i trading och läkemedelsbranschen. Vilket det är vill Parviainen inte avslöja. Men med tanke på att det är frågan om en mekatronikprodukt och att både Expaco och Tarnro numera ägs av Spontel skulle produkten sitta bra i den här gruppen.

Hemmaträning

En annan produkt på kommande är en kombinationsapparat där tio av de andra apparaternas funktioner byggts in. Det här är en apparat tänkt för hemmabruk, men av allt att döma för juppars hemmabruk. Priset är nämligen beräknat till ca 3 000 USD för USA-marknaden.

— Jag tror att folk i allt större utsträckning vill träna hemma i fortsättningen. Även om effekten inte ännu syns kommer aids säkert driva utvecklingen i den riktningen, anser Parviainen.

Ett företag som allt sedan starten 1969 riktat in sig på hemmatränarna är numera Hartwallägda Oy Wrange Ab. Ursprungligen byggdes företaget till stor del upp kring den amerikanska bodargurun Joe Weiders produkter, Idag är Wrange fortfarande agent för Weiders produkter — och störst i sin nisch — men produktkatalogen omfattar också mycket annat. Här finns skivstänger, hantlar, bänkar, mindre konditionsapparater och -redskap, textiler, proteiner, vitaminer, viktöknings- och viktminskningspreparat och konditionslitteratur — allt huvudsakligen för hemmabruk. Varorna säljs per postorder, i företagets kombinerade kontor och lager i Helsingfors och i ett av stadens varuhus.

— Även om den verkliga bodybuilderboomen i början av decenniet är över har styrketränandet befäst sin ställning som motionsform och därför är redskapen för detta fortfarande den största produkt forts på s 3 17/1987 FORUN

Utgiven i Forum nr 1987-17

Sidan är OCRad från en scannad tidning. Rikta feedback till Affärsnätverket Forum på LinkedIn eller @forummag_fi på Twitter.

Affärsmagasinet Forum var år 2021 Finlands enda svenskspråkiga affärstidskrift och beskrev sig som "ett unikt magasin som riktar sig till beslutsfattare och experter inom näringslivet i Finland och Norden. Tidningen har en upplaga på 11 000, och når varje månad 27 000 läsare, i huvudsak ekonomer, ingenjörer och diplomingenjörer. Bevakningsteman inkluderar ekonomi, börs, teknik, ledarskap och arbetsliv, med reportage, profilintervjuer, livsstil och kolumner. Forum upprätthåller dessutom diskussionsforumet Affärsnätverket Forum på Linkedin, den största svenskspråkiga gruppen i Finland och en av de största på svenska på hela Linkedin. Där diskuteras trender och aktuella frågor inom näringsliv, arbetsliv och innovationer. Tidskriften utkommer med 10 nummer/år."