Renault satsar på små framtidsbilar
av Ragnhild Artimo Forum 1993-13, sida 12, 14.10.1993
Taggar: Bolag: Renault Teman: bilar
Ragnhild Artim itet är vackert, menar ReLr Och gärna får den lilla bilen också vara uppseendeväckande. Den filosofin har redan manifesterats i Twingo som gjorde sin publikdebut på bilmässan i Paris för ett år sedan Formgivarna kallar den “oförskämt modern”, med positiva förtecken givetvis. Vad mon eftersträvat i Twingo —- som nu i oktober introduceras å den finska marknaden — är nkelhet och Ekonomi, värden som säkert finner genklang hos konsumenterna idag. AH enkelhet i designen är det mest raffine 1 rade har Renault naturligtvis kalkylerat med.
Konceptet är i alla fall back to basics, man har strippat allt onö digt trams och gjort bilen billig [nå, relativt). Formgivarna briefa les också att ge den och den i konventionell Bildesign, och fritt spelrum för humor, fantasi och färg. Enkelheten och ekonomin betyder att Twingo finns i bara en version, men med lvå tilläggsval: öppningsbart canvastak, och luftkonditionering, punkt.
Twingo på 55 hk för topphastigheten 150 km/h är verklige liten — vikt futtiga 790 kg, längd TWINGO
ZOOM endast 343 cm, innerbredd 13 cm, Kupéutrymmet kan variera mellan 161 och 178 cm genom att baksätet är justerbart: detta AN bagageutrymme på 261 Instrumentbrädan har reglagen placerade i en central panel med hastighetsmätaren högst uppe och varningslamporna precis ovanför rattstången.
tt rejält kliv in i framtiden tar Renault med — prototypen Zoom, som närmast liknar ett metallägg på hjul. Också Zoom hade premiär vid bilmässan i Paris. “Den perfekta stadsbilen” (Renaults definition) är eldriven och har tagits fram i sam arbete med franska karosstillverkaren Matra (som förresten också tillverkar Renault Espace]. Zoom väger 800 ka, plus batterierna, 350 kg. Fulla längden är 265 cm, men den kan dra ihop sig 35 cm med ett tryck på en knapp. Bakhjulen som sticker ut under karossen kan dras in 60 cm under bilen. Då dessutom framdörrarna öppnas 12 cm utåt och därefter glider uppåt längs bilen kommer den att bli den stressade porkerarens dröm… Och för den verkligt trötta får Zoom ett inbyggt heldatoriserat Carminat navigationssystem. Zooms design är som hämtad ur en sci-fi-opera — men, handen på hjärtat, skulle du vilja åka till operan i den? LJ