Rösta för produktiv utbildning
av Nicholas Anderson Forum 2007-06, sida 13, 18.06.2007
FORUM FÖR EKONOMI OCH TEKNIK NR 6 28087
ANDERSON
Nicholas Anderson är Senior Vice President vid Svensk Exportkredit i Finland och chef för SEK:s rådgivningsenhet.
Bösta för produktiv utbildning
Politik handlar om att spendeEi ra andras (skattebetalarnas) peng ar. Makten ökar i takt med mängden pengar, och vi vet alla vad det sägs om makt. Makt korrumperar och absolut makt korrumperar absolut. Därför är det viktigt att det kan ske förändringar i hur makten används. Marknader finns till för att balansera tillgång och efterfrågan. I allmänhet måste marknaderna regleras och myndigheterna se till att verksamheten är rättvis, speciellt om det finns risk för monopol.
Demokrati är en form av marknadsekonomi. Politikerna gör sitt jobb under fyra år, efter det är det dags för oss att rösta. Om de använder våra pengar på ett klokt sätt kan de få stanna kvar vid makten. Men hur vet vi att den politiska marknaden fungerar? Hur kan vi vara säkra på att politikerna och tjänstemännen gör ett bra jobb? Den enda metoden är att ha tillräckligt mycket korrekt information och att förstå denna information på rätt sätt.
Den uppgiften kan inte överlåtas åt en liten elit bestående av politiker och affärsmän. Möjligast många människor måste ha tillgång till en tillräcklig utbildning. I en globaliserad värld är du med säkerhet en förlorare om du är analfabet. Detsamma gäller om din utbildning tar slut när du är tolv eller tjugo år gammal. En tillräcklig och fortlöpande utbildning är en förutsättning för en bättre levnadsstandard, ett stabilt socialt liv och ett meningsfullt arbete. Det är också den enda hållbara vägen framåt för en nation.
Utbildning, som nyckel till personlig utveckling, har sin grund i fyra faktorer. Inlärning äger rum i hemmet, i skolan, i yrkesutbildning eller högskola och på jobbet. En grundläggande utbildning som behandlar alla centrala ämnen är en väsentlig start punkt för var och en. Finland har redan ett utmärkt grundskolesystem. Många länder är avundsjuka på vårt skol en påstås den prestera bättre när det gäller den högre utbildningen, Detta är slutsatsen i en färsk EVA-rapport som skrivits av Kari Raivio, kansler vid Helsingfors universitet. Han kräver att nivån på utbildningen höjs, att finansieringen stärks med medel från offentliga och privata källor. Han föreslår att finansieringen från privatpersoner och företag kan förstärkas genom privata donationer, försäljning av forskning och professionell utbildning, royaltyavgifter och genom att knoppa av teknologiska innovationer. Han vill också att studerande betalar för sin utbildning med stöd av ett kupongsystem och stipendier.
Alla dessa förslag är av högsta kvalitet och skulle göra utbildningen effektivare eftersom de skulle föra den högre utbildningen närmare de kommersiella marknaderna, En rapport från Sitra bekräftar att en hållbar tillväxt och förbättrad produktivitet baserar sig på den högre utbildningen. Detta är ingenting att förvånas över i dagens komplexa värld. Det som är störande är att den högre utbildningen fortfarande utnyttjas mest av barn från mer välbärgade familjer, vilket Raivio betonar i sin rapport.
Genom att göra den högsta utbildningen mer effektiv, både i universitet och yrkeshögskolor, kommer vi fortsättningsvis att ha råd med mer utbildningtill fler personer, Det är dumt att anta att vi alla borde vara ingenjörer, bankirer eller jurister. Vi behöver också vårdpersonal, städare, rörmokare och byggarbetare, I dagens komplexa värld har också dessa rätt till utbildning för att förbättra sin produktivitet.
Oberoende av om du arbetar för ett bolag eller om du sysselsätter dig själv måste du förstå dig på beskattning och den matematik som behövs för att hantera din personliga ekonomi — oberoende av ditt yrke. Många av oss måste dessutom hantera vårt dagliga arbete på två eller flera språk.
Vistår inför en värld där stabiliteten håller på att underställas mas system, som sköts i statlig regi. Oberoende av om siva störningar på grund av befolkJag gick i det statliga brit- du arb etar för ett ningsökning, industriell verksamhe tiska skolsystemet och vet hur svårt det är att krossa glastake bola eller om d och transporter. Vi måste bli bättre på att förstå vad som händer omkrin sionen har inte ändrat iyck. — Sysselsätter dig — — (ro grmedviapensa Utoildning et på 30 år. SJ älv måste du är den avgörande frågan. Den högre Men där som den anglosax- - 2 KR Cd utbildningen måste öppnas upp för iska modellen misslyckas med förstå dig på marknadskrafterna under övervakan den grundläggande utbildning- be skattning. av en uppmärksam myndighet. m