Utgiven i Forum nr 1993-04

Sihti sållar utsläppen i energikedjan

av Bjarne Nyman Forum 1993-04, sida 25-26, 25.03.1993

Taggar: Personer: Alec Estlander

Sihti sållar

UTSLÄPPE i energikedjan

Bjarne Nyma — Sihti är uppdelat på tre huvuasektorer, energiproduk- ’ tion, trafik och bräns lekedjor, säger Alec | Estlander.

Den första fasen av det nationella forsknings- och utvecklingsprogrammet kring energi- och miljöteknologi — Sihti — är nu slutförd. Enligt Alec Estlander vid Ekono Miljöteknik, som varit ansvarig ledare för programmets första tas, kan de erhållna resultaten betecknas som synnerligen goda.

ckså intresset från indu strins sida har varit störr än väntat. Ett flertal pro jekt inom programmet har lett till kommersiella produkter och metoder.

Målsättningen för programmet Sihti. som går i handels- och industriministeriets regi, är att klarlägga emissionerna i alla delar av energiproduktionskedjan och att ta fram metoder och utrustningar för att minska miljöolägenheterna. Dessutom har programmet ålagts vissa informationsoch analysuppgifter både nationellt och internationellt.

De resultat, som programmet ger, skall direkt kunna utnyttjas av apparattillverkare inom industrin. samt en ergiproducenter, forskare och myndigheter.

Tre forskningsområden

Till sin natur är Sihti ett samarbetsprogram av det numera populära slaget, där såväl statsmakten som företag och = forskningsinstitut samarbetar inom gemensamma ramar. Med i programmet finns både direkta forskningsprojekt och mer konkreta företagsprojekt.

Sihti är uppdelat på tre forskningsområden med anknytning till energi och miljö, d.v.s. energiproduktionen, trafiken och olika bränslekedjor.

Tyngdpunkten inom energiproduktionen ligger på teknik för rening av rökgaser. Det är till en början främs fråga om svaveldioxid, kväveoxider, kolväten och partiklar. I ett senare skede är det tänkt att koldioxiden skall komma med i bilden och metoder, som medger samtidig minskning av alla de nämnda typerna av emissioner.

Fokus på torvkedjan

I fråga om bränslekedjornas miljöbelastning har ansträngningarna främst koncentrerats på torvkedjan. Där försöker man få ner vattenutsläppen vid torvupptagningen, eftersom det vatten som tidigare varit bundet i mossarna och frigörs vid torvupptagningen, visat sig vara en allvarlig miljöbelastning.

Inom trafiken är det givetvis avgaserna, som det är viktigt att bli kvitt, men samtidigt undersöks och utvecklas alternativa bränslen, som ger lägre emissionsnivåer.

Finansieringen av godkända projekt fördelas på de parter, som deltar i programmet. Handels- och industriministeriet står för nästan hälften av den finansiering som behövs. Resten bekostas av medverkande företag och vissa andra instanser. Hittills har över 50 miljoner mark satsats på olika projekt.

Bred uppslutning

En av fördelarna med ett nationellt program av typen Sihti är att det lockar alla betydande parter att vara med, åtminstone på ett hörn.

— Utöver tre ministerier och viktiga statliga forskningsinstitutioner och centraler deltar alla stora energiteknikbolag i programmet. Företagens starka uppslutning innebär samtidigt en styrning av programmet just i den riktning vi vill, d.v.s. mot målet att ta fram konkreta och kommersiella metoder och utrustningar för att minska energiproduktionens miljöbeslastning, säger direktör Alec Estlander vid Ekono Miljöteknik.

Hårdgallring

I spetsen för forsknings- och utvecklingsprogrammet står en ledningsgrupp bestående av representanter för de medverkande institutionerna och företagen. Gruppen har en stark ställning, speciellt när det gäller att välja och vraka bland de förslag till nya projekt som inlämnas.

— Vi har under de två år programmet pågått varit tvungna att gallra hårt bland ansökningarna. Av 70—75 inlämnade projektförslag fann mindre än hälften nåd hos ledningsgruppen. Likaså blev de beviljade medlen klart under 50 procent av den totala ansökta summan, berättar Alec Estlander.

vän fortsättning

Den viktigaste motiveringen till att projektförslag har förkastats är att de inte varit tillräckligt målinriktade. Ledningsgruppen har enligt Estlander fäst stor vikt vid att de uppställda målen skall nås. Projekten skall leda till konkreta metoder eller produkter. Dessutom krävs att förslagen skall ha utvecklingspotential.

Lovande resultat

Bland de projekt som hittills startats har ett flertal nått de uppställda målen och en del är nära realisering oc kommersialisering.

En konkret produkt av programmet är en avgasanalysator avsedd för bilar. Med analysatorn kan både kolmonoxidhalter och kolvätehalter i bilavgaserna mätas. Projektet är ett typiskt företagsprojekt och det har utförts av företaget PPM Systems. En första provserie av analysatorn har tillverkats.

Ett annat område där konkreta resultat uppnåtts ligger inom energiproduktionen. Under ledning av TampelIla Power har en konventionell skrubber utvecklats för reducering av NOx. Skrubbern har under det senaste året testats vid ett antal cellulosaindustrie … erövrade det bilåkande Europa!

Kom och se Citroen-nyheten, som begeistrat bilfolket över hela Europa! Versionen med fem dörrar har skördat lagrar och specialomnämnanden i otaliga tester, bla i Storbritannien, Schweiz, Holland, Italien, Spanien, Danmark, Norge och i hemlandet Frankrike.

Själv vet Du bäst hurudan bil Du vill ha. Prova nu därför ZX med tre dörrar — en bil av den nya generationen. Dess utmärkta köregenskaper, säkra karosskonstruktion och väl tilltagna inre utrymmen garanterar unik körkomfort för hela familjen, såväl i krypande rusningstrafik som under långa körningar.

Höjden av njutning för bilisten: Citroen!

KÖ KORPIVAARA = VäljDin egen ur det mångsidiga Citroen ZX-sortimentet » 3- eller 5-dörrars Reflex 1.3 + 3-dörrars Avantage 1,6 » 5-dörrars Aura 1.6 AU TO-BON ov + 5-dörrars Volcane 2,0 » 3-dörrars Sport SP3 2.0.

och man har kunnat konstatera kväveoxidreduceringar på i medeltal 50 procent.

Kväveoxidreduktion i en annan typ av pannor, nämligen naturgaspannor, är ett projekt som leds av Kemira. Där har man kommit rätt långt på vägen med konststycket att uppgradera katalysatorer avsedda för bilbruk till en nivå lämplig för industriella tillämpningar. Genom att justera den ingående CO-halten kan olika nivåer på kväveoxidutsläppen erhållas. Det styrsystem som för ändamålet behövs är i princip klart och enligt Estlander ”halvkommersiellt”.

Cit

KORPIVAARA AUTO-BON OY BJÖRKHAGEN, Backstuguvägen 3, Vanda, tel. 90-851 820 “‘1.800,- «+ KORPIVAARA OY ITÄKES 5 KUKSEN AUTOTALO, Visbygatan 3, Helsingfors, tel. 90-851 831 “‘1.800, » AUTO-JALONEN OY, Sandviksstranden 11, Helsingfors,

Utgiven i Forum nr 1993-04

Sidan är OCRad från en scannad tidning. Rikta feedback till Affärsnätverket Forum på LinkedIn eller @forummag_fi på Twitter.

Affärsmagasinet Forum var år 2021 Finlands enda svenskspråkiga affärstidskrift och beskrev sig som "ett unikt magasin som riktar sig till beslutsfattare och experter inom näringslivet i Finland och Norden. Tidningen har en upplaga på 11 000, och når varje månad 27 000 läsare, i huvudsak ekonomer, ingenjörer och diplomingenjörer. Bevakningsteman inkluderar ekonomi, börs, teknik, ledarskap och arbetsliv, med reportage, profilintervjuer, livsstil och kolumner. Forum upprätthåller dessutom diskussionsforumet Affärsnätverket Forum på Linkedin, den största svenskspråkiga gruppen i Finland och en av de största på svenska på hela Linkedin. Där diskuteras trender och aktuella frågor inom näringsliv, arbetsliv och innovationer. Tidskriften utkommer med 10 nummer/år."