Skärgårdssmak med turkisk peppar

av Johan Svenlin Forum 2007-07-08, sida 20-22, 30.08.2007

Taggar: Personer: Mehmet Grys Teman: mat

Et] föRUM FÖR EKONOMI OCH TEKNIK NR 7-8 2887

Skärgårdssmak med turkisk peppar

Gourmetkocken och företagsledaren MEHMET GÖRS har många järn i elden i Istanbul, men det var på familjen Gahmbergs sommarställe i Hitis skärgård som hans mormor lärde honom rensa och tillaga fisk.

JOHAN SVENLIN TEXT X Med MARIMEKKOS Unikkotyger i köksdekoren tog han för några år sedan Turkiets tv-tittare med storm. Hans kokbok blev en bästsäljare och på allmän begäran spelar han in en ny säsong av programmet LOKANTA DAN Eve i slutet av året för kanalen NTV.

Samtidigt växer hans företagsimperium. I början av året kom amerikanska privatkapitalbolaget CoLony CAPITAL, som bland annat äger hotellkedjorna SwISSOTEL, RAFFLES, DELTA och FAIRMONT, in som hälftenägare i hans restaurangkedja NUMNUM. Dollarinvesteringen kommer att användas för att expandera och snabbmatskedjan kommer att slå upp tre nya restauranger under hösten, åtminstone lika många nästa år och planen är att i början av 2009 börsnotera bolaget och expandera internationellt.

”Vi siktar på Sydosteuropa till att börja med - Rumänien, Bulgarien, Grekland. Sedan blir det Beirut, Dubai och Kairo, men Turkiet är också en jättemarknad och vi kan växa mycket här hemma ännu”, berättar MEHMET GÖRS på telefon från sitt kontor Istanbul.

”Jag tror att vi har en fördel jäm INTERVJU

Mehmet Girs

Född: i Ekenäs 1969. Familj: Hustrun Asena och sonen Bora 3 år.

Bor: ilstanbul. Medborgarskap: finskt och turkiskt.

Utbildning: student från Academie de Grenoble ilstanbul1g989, filosofie magister från Johnson & Wales University, Rhode Island i USA 1993.

Äter och dricker helst: all som är gott.

fört med amerikanska restaurangkedjor att bättre förstå lokala smaker här i grannländerna”

Efter åtta år i USA återvände han till Istanbul 1996 för att öppna sin första restaurang, DOWNTOWN, tillsammans med pappa DING GÖRS. Pappa stod för inredningen och Mehmet ansvarade för de operativa och gastronomiska uppgifterna. De sålde senare Downtown och har nu, förutom kedjan Numnum, tre restauranger. Kronjuvelen är kritikerhyllade finkrogen MIKLA, som fått sitt namn från vikingarnas benämning på Istanbul - Miklagård. Denliggerigamla stan och blandar drag av Istanbul och Norden. De två andra —- LOKANTA OCh NUTERAS — är centralt belägna inneställen för hippa karriärsmänniskor som vill njuta av livet.

En krävande marknad. Mehmet Gärs beskriver sin hemstad som enormt dynamisk, med uppskattningsvis 17 miljoner invånare och en puls som är svår att hitta någon annanstans. Inom de närmaste åren kommer 50 nya köpcentrum att öppna, och med dem kommer också en rad internationella restaurangkedjor so konkurrerar med Numnum. Mehmet Giärs räds inte amerikanska och brittiska jättar som TG! FRIDAY’S och WAGAMAMA.

”De finns redan här med någo enstaka restaurang, men har inte fått någon framgång. Många västerändska kedjor har misslyckats med sina försök att ta sig in på marknaden i Turkiet. Folk här är konservaiva när det gäller mat. De är också vana med god mat hemifrån och både lokalbefolkning och utlänningar äter hellre på turkiska restauranger än på amerikanska”. Själv är han uppvuxen i Stockholm, men hans föräldrar Ding och BARBRO GÖRS såg till att han och hans syster LEYLA fick odla sina smaklökar med annat än godis och skolmat. När sommarlovet led mot sitt slut lastade hans föräldrar bilen full med matvaror från Turkiet och körde hem till Stockholm. Då tyckte han det var pinsamt, men på senare dagar har han börjat uppskatta sina föräldrars insatser.

I början av augusti var han sommarpratare på Sveriges Radios P1:s anrika program SOMMAR, och där berättade han även om sin finlands MÅNGKULTURELL.

Mehmet Görs kombinerar sina nyländska rötter med amerikansk utbildning och turkiskt temperament.

EH FORUM FÖR EKONOMI OCH TEKNIK NR 7-8 288 ”I nordiska länder lär man sig som liten att jobba och ta ansvar på ett sätt som ger en otrolig fördel senare. svenska släkt och somrarna i den åboländska skärgården. På morfar THOR GAHMBERGS Och mormor BIRGITTA GAHMBERGS holme, nära Högsåra i Hitis skärgård, smakade den nordiska maten som bäst. Där tillbringade Mehmet Gärs varje år första halvan av sommarlovet med sin familj, morföräldrarna och morbror THORBJÖRN GAHMBERGS familj med kusinerna SOPHIA Och SARAH.

Det var också där som hans mor mor lärde honom att rensa och laga ill fisk, abborre och flundra. I södra Turkiet, där han tillbringade andra halvan av sommarloven, fick han fånga bläckfisk med hjälp av en tom plåtburk och några stenar. ”Jag har haft en stor fördel av att ha vuxit upp i en familj med två helt olika kulturer. Det gör att man får ättare att se saker utifrån”

Bland annat har han kunnat se på nordbor utifrån. Under sin inernationella yrkeskarriär inom resaurang- och hotellbranschen har han noterat att nordbor är beredda att axla ansvar på ett annat sätt än människor från andra delar av värl > ISTANBUL FOOD AND BEVERAGE GROU sm Grundades 1996 av Mehmet (vd och delägare) och Dinc Görs (del Owntown ades1996 och såldes 2002. Nuteras grundades 2001, Lokanta 2002, Nurmnum 2003 och Mikla 2005.

sm Gruppen ha i dag cirka 250 anställda: 25 på huvudkontoret, 10 på centralköket restauI slute taurangpersonalen till cirka 400.

den. Han tror att ungdomar i Norden förbereds väl för arbetslivet bland annat genom prao och egna försäljningsprojekt.

”Som tonåring i Norden är man van att tjäna egna pengar och ta ansvar. Man kan passa barn, sälja Majblommor eller Mums- Mums. Man lär sig enkla saker som man har enorm nytta av när man ska börja jobba på riktigt. Och ännu viktigare är att man börjar fundera på vad man vill jobba med som vuxen?”

Under studierna i USA hade ha kurskompisar som aldrig jobbat med något. När studierna var avslutade hade dessa sina diplom, men saknade alla oskrivna arbetslivskoder. ”De som möter arbetslivet i vuxen ålder känner sig vilsna och går omkring och är rädda för att göra fel. Den känslan hänger ofta med hela livet 7

Personlig touch. I takt med att företaget vuxit har han som företagsledare kunnat delegera mer och mer av Numnums verksamhet, men framför allt Mikla kräver dagliga finjuseringar.

”Med en konceptkedja som Numnum spelar det inte så stor roll om man har två, tre eller fem restauranger - kontrollsystemen gör att det sköter sig självt. Med en finkrog måste man vara mer personligt inblandad och peta på detaljer”

För att koppla av köpte Mehmet Gärs och hans familj ett lantställe för ett par år sedan. Kriteriet var att det liksom sommarstället i Hitis låg på en ö, och dessutom på nära avstånd från Istanbul. På historiska ön Bozcaada (eller Tenedos) nära Dardanellernas mynning i Egeiska havet hittade de sin tillflykt från hektiska Istanbul. Efter ett par månader hade de ritat upp både vingård och olivlund.

”Det har nu blivit mer än ett lantställe. Just nu kollar vi om vikan köpa mer mark för att utvidga vinodlingen. Om fem-tio år vill jag kanske ta det lugnare och då skulle vinproduktion vara skojigt”, säger Mehmet Gärs.

www.sr.se/p1/sommar kan man ladda ner Mehmet Görs sommarprogram från 2.8. Där berättar han bland annat om hur hans föräldrar, mamma Barbro Gahmberg och pappa Ding Görs, träffades.

& 3 = fa 3 2 [=] 3 =

Utgiven i Forum nr 2007-07-08

Sidan är OCRad från en scannad tidning. Rikta feedback till Affärsnätverket Forum på LinkedIn eller @forummag_fi på Twitter.

Affärsmagasinet Forum var år 2021 Finlands enda svenskspråkiga affärstidskrift och beskrev sig som "ett unikt magasin som riktar sig till beslutsfattare och experter inom näringslivet i Finland och Norden. Tidningen har en upplaga på 11 000, och når varje månad 27 000 läsare, i huvudsak ekonomer, ingenjörer och diplomingenjörer. Bevakningsteman inkluderar ekonomi, börs, teknik, ledarskap och arbetsliv, med reportage, profilintervjuer, livsstil och kolumner. Forum upprätthåller dessutom diskussionsforumet Affärsnätverket Forum på Linkedin, den största svenskspråkiga gruppen i Finland och en av de största på svenska på hela Linkedin. Där diskuteras trender och aktuella frågor inom näringsliv, arbetsliv och innovationer. Tidskriften utkommer med 10 nummer/år."