Stockmann går på som om inget hänt!

av Tommy Westerlund Forum 1991-13, sida 07, 10.10.1991

Taggar: Personer: Fredrik Eklundh Teman: bilbranschen

Text: Tommy Westerlun (cd Oo oe går på som om in land de 25 mest sålda bilmärke na i vårt land har endast Daihat su och Chevrolet lyckats med konststycket att öka sin försäljningsvolym i år. De här märkena börtrots allt ses som rätt så marginella, de parkerar på 18:e och 24:e plats i försäljningsstatistiken. Om man tittar på de tio mest sålda märkena är Nissan klar etta och Ford tvåa. Nissan har minskat med ”bara” 13 procent och Ford med 30 procent. Stockmanns bilenhet säljer just de här två märkena. Förutom att man har årets segrare. eller borde man säga minsta förlorare, i sitt stall, har man för egen del lyckats bibehålla samma försäljningsvolym som i fjol.

Unik medvin — Det känns bra att vara försäljningschef här.

Det konstaterar Fredrik Eklundh på Stockmann Auto, Ford-delen inom Stockmanns bilenhet. Och man förstår honom. Att i dag kunna visa upp lika höga försäljningssiffror som i fjol är unikt inom bilbranschen. På två år har volymen för Stockmann sjunkit med 20 procent, jämfört med 50 procent för hela branschen.

— Vi har gått hårt in för att behålla vår volym eftersom kostnadskurvan utan stora ingrepp ohjälpligt fortsätter att stiga. Resultatet blir i år lite sämre än 1990, men i det här läget måste vi ändå vara nöjda. Vår marknadsandel har stigit med hälften, från 6 till 9 procent.

Trots att Eklundh konstaterar att kostnadsökningen är svår att undvika. har man inte bara koncentrerat sig på att hålla volymen. Stockmann har traditionellt haft måttliga marknadsföringsutgifter. Man ligger under 1 000 mark per såld bil. Och nu har kostnaderna för reklam sänkts ytterligare.

F?RUN, 13/1991

STOCKMAN — Vår marknadsandel har stigit med hälften, från 6 till 9 procent, säger Fredrik Eklundh på Stockmann Auto.

— Vi har sänkt marknadsföringskostnaderna, men ändå synts Iika mycket som tidigare. Då tiderna blir kärvare tvingas man syna alla utgifter noggrant och det gör att man blir effektivare. Man satsar inte pengar på onödigt. Därför kan man se sådana här kriser också som hälsosamma.

— Vi har gjort rätta saker. Till exempel satsningen på att ta med också bilar på Stockmanns Galna dagar visade sig vara en succé. Det lönar sig att ha mycket samarbete med varuhuset. Placeringen är ju perfekt. mitt i centrum av Helsingfors.

Om det blir en fortsättning med bilrea på följande Galna dagar avslöja han däremot inte, även om han förklarar att det naturligtvis vore dumt att bryta en succéstory…

Ut på fäöket!

En förklaring till Stockmanns framgång. och Nissans och Fords, är att det nyligen kommit flera nya modeller som sålt bra. För Fords del har nya Escort höjt försäljningen och för Nissan både helt nya Primera och förnyade Sunny. Enligt Eklundh beror de höga försäljningssiffrorna också på att Ford har mycket märkestrogna kunder och att många dessutom är Stockmann trogna. En stor del. ungefär två tredjedelar. av de bilar som Stockmann säljer går till företag.

Och optimismen fortsätter. Trots att Eklundh inte tror på någon uppgång för bilbranschen som helhet budgeterar han själv en volymökning för Stockmann Auto för nästa år. Han tror att det ännu kan ta två-tre år innan det tar fart i branschen på nytt och antalet sålda bilar igen överstiger 100 000 i vårt land.

Hur Stockmanns framgång ska fortsätta avslöjar han inte 1 detalj. men slår i alla fall fast att 90-talets bilförsäljning inte lyckas med enbart helsidesannonseringar, såsom «kanske många trott hittills.

— Bilhandlaren måste ut på fältet.

NATIONELL BREDD

HBL når 53 20 av Finlands svenskspråkig hushåll

HUFVUDSTADSBLABET Tel. 125 31 KMT 90/2

Utgiven i Forum nr 1991-13

Sidan är OCRad från en scannad tidning. Rikta feedback till Affärsnätverket Forum på LinkedIn eller @forummag_fi på Twitter.

Affärsmagasinet Forum var år 2021 Finlands enda svenskspråkiga affärstidskrift och beskrev sig som "ett unikt magasin som riktar sig till beslutsfattare och experter inom näringslivet i Finland och Norden. Tidningen har en upplaga på 11 000, och når varje månad 27 000 läsare, i huvudsak ekonomer, ingenjörer och diplomingenjörer. Bevakningsteman inkluderar ekonomi, börs, teknik, ledarskap och arbetsliv, med reportage, profilintervjuer, livsstil och kolumner. Forum upprätthåller dessutom diskussionsforumet Affärsnätverket Forum på Linkedin, den största svenskspråkiga gruppen i Finland och en av de största på svenska på hela Linkedin. Där diskuteras trender och aktuella frågor inom näringsliv, arbetsliv och innovationer. Tidskriften utkommer med 10 nummer/år."