Utgiven i Forum nr 1978-12

Största bastutillverkaren svettar ut konkurrenterna!

Forum 1978-12, sida 14-15, 30.08.1978

Taggar: Bolag: Helo Orter: Hangö Teman: bastutillverkare

Helo i Hangö:

Största bastutillverkaren svettar ut konkurrenterna — Vi har haft och har alltjämt en klar målsättning so ännu inte rubbats, vi skall ök 10—20 procent per år säger VD för HELO i Hangö, Dan Liebkind.

Och öser på ett par skopor till — Det är inte bara kunderna som svettas i vår bastu — det hettar till för konkurrenterna också y&»” Prata inte lågkonjunktur med Dan Liebkind. När han hör ordet klär han av sig och går i bastu och tar med sig trenderna. De pekar uppåt. HELO, vår största, världens största exportör av bastuugnar, fortsätter att expandera. Produkten är: dels bastuugnar, dels kompletta bastur, färdiga att monteras upp med inredning och allt. Var som helst.

— Finländarna är kanske världsmästare i att bada bastu, de vill gärna visa och lära utlänningar hur man gör det. Vi vill det inte. Vi går inte ut i USA, Kanada eller Tyska Förbundsrepubliken och säger: Här är en bastu sådan den skall se ut, upp på laven bara, ös på — Varje land har sin egen badkultur, och den må de gärna värna. Bastubad hos våra kunder i Hongkong är inte samma som bastubad i Pielavesi, På båda orterna trivs man i bastu — men på olika sätt. Vi rättar oss efter kundernas smak och vill definitivt inte truga på exotiska kund HELOs VD Dan Liebkind.

kategorier vår inhemska version av bastubad, kunderna i olika länder på olika marknader har därför fått bestämma vår produktutveckling. Därför har vi lyckats.

Patentflopp

Helo startade under namnet Karjalan Sähkö år 1919 som en elinstallationsfirma i Viborg. Asea kom in i bilden i ett tidigt skede, fortsatte Karjalan Sähkös verksamhet med spisar på tillverkningsprogrammet. 1961 flyttade företaget produktionen till Hangö. För cirka 20 år sedan började företaget i försiktig skala tillverkningen av bastuugnar, i främsta hand med den inhemska marknaden som målgrupp. Då trodde ingen i detta land på eluppvärmda bastuugnar. Men 1978 fortsätter Helo frammarschen med nästan enbart elbastur på tillverkningsprogrammet. Av årets produktion, 50 000 bastuugnar, är endast mellan 3 000—24 000 vedeldade.

— Vi finländare har gjort ett betydande misstag, erkänner VD Liebkind. — Vi skulle i ett tidigt skede ha patenterat begreppet ”sauna” precis som fransmännen en gång tog patent på begreppet ”cognac”. Det gjorde vi inte, med påföljd att flera länders tillverkare idag påstår sig tillverka ”sauna” — i en eller annan form.

Själv steg Dan Liebkind in i bastubranschen för 17 år sedan. Fungerade sedan i åtta års tid i USA, sålde bastuidén, och sålde sitt företag åt den firma som idag är hans största och viktigaste importör på den amerikanska marknaden. En av 48 utländska marknader för övrigt. Idag räcker det på exportmarknaderna inte med att Helo tillverkar bastuugnar, man levererar i allt högre grad hela bastupaket med ugn, inredning, väggar och tak. Av produktio nen i den 7000 m” stora fabriken i Hangö går den övervägande delen på export.

En man, en basturöst …

Varför nöjer sig Finlands största bastutillverkare med att nästan enbart exportera — I Finland har vi ett utomordentligt återförsäljarnät som sköter kommersen på den sektor vi verkar, dvs elbastur. De håller marknadsandelen. Våra ansträngningar sätts in på utlandet som är jungfrulig mark, I Finland bor 4,8 miljoner människor, och här finns också 4,8 miljoner åsikter om hur man vill ha en bastu. Här går inga standardlösningar. Var och en i Finland tar bastubyggandet som en individuell hjärtesak. Detta trots att standardmässigt byggda bastur är betydligt billigare än måttbeställda. I Finland verkar fn ungefär 200 bastutillverkare av olika kategorier, av dem är kanske 7 stora och 3 är internationellt sett stora. Samarbetet mellan bastutillverkarna måste anses vara gott, och vi har haft god hjälp av Utrikeshandelsförbundet i marknadsföringen, vi har kommit överens om att samarbeta,

Varför lyckas bara 3 av 200 utomlands i en ”nationalgren” som bastutillverkning — Det handlar naturligtvis om resurser. Det finns många tillverkare med ambitioner även utomlands, men här stöter man åter på problemet med språkkunskaper och — framför allt — förmågan att sätta sig in i ett lands specifika problem och kultur — Det hjälper enligt min mening, hävdar Liebkind, inte att med ordbok och lexikon nöta in tekniska data på sin speciella bastuugn, ta morgonkonjaken på morgonflyget, och ställa ut sig själv och bastuugnen på mässan. Man bör kunna konversera med olika länders importörer om varje lands önskemål, och inte truga på dem en viss produkt enligt mottot: ”såhär ser min bastu ut, take it or leave it”. Själv badar jag helst i en typisk finsk bastu på en vacker sjöstrand en vacker kväll med björkris, aspbänkar och hela den sentimen FORUM 12/7 tala omgivningen. Men sälj den idén på Femte Avenyn i New York, i Arizona eller Disseldorf! För målgrupper där måste vi ha en bastu med minimala mått och med eluppvärmning i stället för björkved.

Bastu är statu — Jag vill framhålla, fortsätter VD Liebkind, att bastu utomlands säljs mycket på statusbasis. Bastu utomlands är till stor del en rikemansleksak. Våra största kunder på kontinenten och USA, Kanada och Fjärran Östern är klubbar av olika slag: golfklubbar, country clubs, herrklubbar mm. Via dem sprids bastuidén till societeten, därifrån till nästan-societen osv. Då måste vi ta hänsyn till deras möjligheter att montera in en bastu, deras önskemål beträffande värme, syn på medicinska realiteter visavi bastubad osv. Inte säga: för tusan, såhär badar vi bastu vid Kallavesi!

HELOÖSs största avnämare idag är förutom den inhemska marknaden Sverige, USA och Tyska Förbundsrepubliken. På de viktigaste marknaden är Helo med i marknadsföringen, man utvecklar en viss takreklam för landet utgående från tänkbara målgrupper. Sedan sköter importören/ återförsäljaren kommersen.

Trots att ordet ”sauna” är ett halvheligt ord hos oss, har Helo enligt Liebkind tvingats ta avstånd från samarbetet med en central instans — Sauna-Seura hörde vi till, men måste avsäga oss bekantskapen. Sauna-Seura är en ideell institution, som fungerar bra härhemma, men har föga vetskap om export och hard Från att tidigare ha tillverkat enbart bastuugnar har Helo utvidgat produktionen och levererar nu bastun komplett i bland annat denna form: ugn, inredning,

S väggar och tak.

en selling. De vill lansera rökbastu od. Vi hiltar inga volymer i utlandet på det området.

Pågår det ett bastukrig mellan Finland och Sverige — Visst, men på ett annat sätt än man tror här i Finland. Här stirrar folk sig blinda på svenskarnas bastureklam, och tror att vi håller på att kläs av av svenska bastutillverkare. Faktum är att det är tvärtom. Av den svenska marknaden som idag är mellan 25 000—30 000 bastuaggregat täcker vi sgs hälften md våra 10 000— 12 000 aggregat. Inte enbart tack vare Helo, utan tack vare Asea-Skandia som fungerar fint. Svenskarna satsar på reklam, men produkten är — vi talar då om Finland som marknad — inte vad Suominen har tänkt sig, därför att svenskarnas bastur oftast är tillverkade för temperaturer kring 70—80 grader. Det pågår ett bastukrig mellan oss, men det utkämpas i Sverige. Men svenskarna klarar sig bra i Tyska Förbundsrepubliken där vi sätter in satsningen under denna höst. Men det är dyrt: vi måste ha skilda budskap till nord- och sydtyskarna. I norra Tyskland kan man kommunicera mera öppet om bastu, i södra Tyskland, som är strikt katolskt, skall man komma ihåg att reklam med en blond naken flicka på bastulaven inte säljer ett enda aggregat. Diversifieringskravet gör att marknadsföringskostnaderna är enorma.

El eller inte?

Handen på hjärtat, Liebkind, går en eluppvärd bastu upp mot en he stötande.

derligt i 4 limmar vedeldad bastu med fukt i tillräcklig mängd — Visst, men elbastun måste också få 4 timmar. Folk som klagar på elbastun knäpper på bastun kvart över fyra och går in kvart före fem, de har inte sörjt för syretillförsel, ventilation, och inte värmt upp 150 kg sten på samma sätt som under ett veckoslut på lantstället. På dessa faktorer kommer det an hur bastun lyckas. Enligt vissa normer är en 85gradig bastu med 25 procent luftfuktighet mest lämplig för genomsnittsmänskan med normalt blodtryck. Denna kombination kan åstadkommas såväl i en eleldad som i en vedeldad bastu. Bastun bör storleksmässigt uppfylla minimimåtten 1,80 x 2m.

Vet folk det — Kanske, kanske inte. Men i stadsvåningar är det inte alltid möjligt för var och en att stå och mäta upp hur stor bastun skall vara.

VD Liebkind, vad säljer egentligen en bastutillverkare: en livsstil, en hobby/fritidssysselsättning, avkoppling — Vi säljer VÄRME att utnyttjas för välbefinnande och rekreation. Och var och en — i vart och ett land — bör själv få bestämma hur han bäst uppnår detta. Jag har aldrig drömt om att sälja en finsk lördagskvällslivsstil på Tahiti men ändå lyckats någorlunda även därborta!

Framtidsutsikterna för Helo — Omsättningen är 20 miljoner mark i år med 50 000 bastuenheter. 1985 är målet 100000 aggregat. Vi räknar då bokstavligt talat med att ha eldat ut konkurrenterna. O

Reklamen måste diversifieras mycket noggrant. I norra Tyskland säljer man bastu med nordiskt blont på laven, i södra Tyskland uppfattas detta däremot ofta som direkt

Utgiven i Forum nr 1978-12

Sidan är OCRad från en scannad tidning. Rikta feedback till Affärsnätverket Forum på LinkedIn eller @forummag_fi på Twitter.

Affärsmagasinet Forum var år 2021 Finlands enda svenskspråkiga affärstidskrift och beskrev sig som "ett unikt magasin som riktar sig till beslutsfattare och experter inom näringslivet i Finland och Norden. Tidningen har en upplaga på 11 000, och når varje månad 27 000 läsare, i huvudsak ekonomer, ingenjörer och diplomingenjörer. Bevakningsteman inkluderar ekonomi, börs, teknik, ledarskap och arbetsliv, med reportage, profilintervjuer, livsstil och kolumner. Forum upprätthåller dessutom diskussionsforumet Affärsnätverket Forum på Linkedin, den största svenskspråkiga gruppen i Finland och en av de största på svenska på hela Linkedin. Där diskuteras trender och aktuella frågor inom näringsliv, arbetsliv och innovationer. Tidskriften utkommer med 10 nummer/år."