Tänker utanför basfodralet

av Johan Svenlin Forum 2013-12, sida 22-25, 23.12.2013

Taggar: Personer: Tom Stenback

KUL PÅ JOBBET. När Tom Stenback och Ben Bergman diskuterar basgitarrer finns ingen detalj som är för liten.

Tänker ut

Det är inte många finländska varumärken som synts på de stora amerikanska talkshowerna det senaste året. Tom Stenbacks logo hör till undantagen. Hans basgitarr har kompat Miley Cyrus både i Saturday Night Live och Today Show på NBGC och snart drar den ut på världsturné.

FORUM FÖR EKONOMI OCH TEKNIK HR 122012

JOHAN SVENLIN TEXT

MATS SANDSTRÖM FOT x På fjärde dagen av NAMM-mässan (National Association of Music Merchants) i Los Angeles i januari kom en man in till utställningsbåset och ville testa en Stenback-bas. Han satte på sig hörlurar för att stänga ut sorlet och började spela. Efter bara några toner tog han av sig lurarna anför basfo skakade på huvudet och frågade häpet av instrumentbyggaren Tom Stenback ”What have you done?”

Den hänförde visade sig vara Vashon Johnson, en av USA:s hetaste basister och medlem i Miley Cyrus Band. Cyrus är en 21 år gammal dotter till countrysångaren Billy Ray Cyrus. Hon har redan sålt cirka 50 miljoner skivor.

rale ”Vi hade haft båset fullt av basister, den ena coolare än den andra, och kände inte igen honom. Han ville köpa basen direkt. Det gick tyvärr inte för sig eftersom vi behövde alla instrument för London Bass Guitar Show en dryg månad senare”; berättar frun och kollegan Johanna Stenback i Toms snickarverkstad i bostadsområdet Hemstrand i Vasa.

Verkstaden har stora fönster, ett par maskiner på golvet och en trivsam lukt av trä slöjd. On det inte var för de utsågade, halvfärdiga gitarrkropparna skulle man kunna tro att det är vilket snickeri som helst.

Johnson var vid tidpunkten i januari kontrakterad av en annan bastillverkare, men meddelade snart att han skickat tillbaka sponsorbasarna och nu var redo att spela med en Stenback också på offentliga spelningar.

”Vi betalar inte för att någon ska spe1a med våra basar, men han var bara tvungen att ha den”, säger Tom Stenback.

Frun fortsätter: ”Han skriver brev till Tom med kärleksförklaringar till sin bas. Det ger oss den bästa produktplaceringen man kan tänka sig, helt gratis. Det är en dröm att få samarbeta med en sådan musiker” Johanna ansvarar för ekonomin och marknadsföring eni familjeföretaget.

Vad är det då som Tom Stenback gjort? Det har juinte saknats basgitarrer på marknaden, och en musiker som Vashon Johnson, som även spelat med miljonsäljande artister som Boyz II Men och Jessica Simpson, har förmodligen prövat de flesta märken som finns.

”Det är svårt att förklara med ord. Jagbrukar uppmana basister att testa själva. Vissa märker ingen skillnad och andra känner direkt att de vill ha den. Om man gör tillräckligt bra grejor går känslan över allt förstånd. Vuxna människor blir som barn i en godisaffär”, beskriver Tom.

”Man måste hitta knappen att trycka på så att den enda frågan kunderna ställer är hur de ska få råd att skaffa den. De accepterar att den är dyrare än en gängse modell på marknaden, men det spelar ingen roll för den är värd det", förklarar Johanna.

Ben Bergman, musiker, ljudproducent och ägare till en Stenbackbas, har kommit in isnickeriet och nickar instämmande.

”Jag var med på London Bass Guitar Show i mars och märkte att vissa inte ville ge ifrån sig basen när de fått den i händerna. När man spelar vill man ha full koll på dynamiken i både höga ochlåga frekvenser” förklarar Ben.

I formgivningen av basgitarrerna har Tom låtit funktionen styra över det visuella, även om perfektionismen också gäller utseendet. Soundmässigt ligger basarna inorn jazzbassegmentet.

”Musiker ska kunna uttrycka sig utan att hindras av detaljer som ser snygga ut. Jag har välinspirerats av Apples sätt att inte göra saker mer komplicerade än nödvändigt för användaren”, förklarar Tom.

”Många som provar mina basar behöver en stund att vänja sig. De förväntar sig inte att det ska vara så lätt att få rena toner, basis ter är vana att gräva djupare med fingrarna”

Den estetiska profilen är ändå viktig även för Tom Stenback, som minskat färgalternativen till fyra standardkulörer för att skapa en starkare igenkännlighet för brandet.

”Sedan jag gjorde den första svarta basen vill 70 procent av kunderna numera ha “Batmanbasen! Jag gillar också själv den vita logon på svart stämhuvud?”

Stenbacks sinne för detaljer är något uppskattas.

Basister är normalt inte vana att få speciellt stor uppmärksamhet i band. Kanske är det därför de blir så känslosamma när de märker att någon verkligen gjort sitt yttersta för dem? I de interna webbdiskussionerna hyllar basister mannen vars sinne för detaljer balanserar på gränsen till vansinne.

”Ja, de har säkert rätt i det. Om jag vet att något kan göras bättre kan jag inte nöja mig med att göra det halvbra eller kompromissa. Jag måste ta det så långt det går, även om tim pengen lider. Det handlar ju om yrkesstolt het?”

Toms intresse för instrument började i tonåren när han spelade bas i olika garageband. Musikintresset tog honom till folkhögskolan i Lappfjärd, men där märkte han snart att han började glida över från replokalen till slöjdsalen. Genom att bygga gitarrer kunde han förena musiken och hantverket.

Senare studerade Tom hantverk i England och märkte när han återvände att hantverkstraditionen och yrkesstoltheten i Finland generellt liggger långt under den engelska. Detsamma har han noterat när han som instrumentbyggare behövt underleveranser och fått höra att han kräver alltför noggranna resultat.

”När man ger en 3D -ritning med klara instruktioner väntar man ju sig att få det man beställt, men det är ingen självklarhet här”

FORUM FÖR EKONOMI OCH TEKNIK NR 12 2013

Den höga ambitionen börjar i valet av trävirket. Sedan följer en konstruktionsprocess där varje enskilt instrument får samma noggranna omvårdnad.

”TIbland har jag varit tvungen att gå ut härifrån när jag inte kunnat se på hans perfektionism. När jag har något att fråga måste jag begränsa mig till två frågor för annars kommer vi att lägga en hel dag på att diskutera minimala detaljer”, skrattar Ben.

För Tom Stenback har diskussioner med proffsbasister, inte minst Vasamusikern Stefan ”Kilju” Lindblom, varit en viktig del av produktutvecklingen. Det gäller också hans nästa stora grej, ett interface (ljudlåda) för basister när de spelar live.

”Det är utvecklat utifrån ett behov bland basister. Först tänkte jag installera interfacet i basen, men så konstaterade vi att det hursomhelst behövs en pedal och att vi kunde integrera mer teknik i en låda utanför basen”, berättar Tom.

Idén till produkten uppstod 2010, och 2012 hade Tom framställt en handgjord prototyp. Den har sedermera uppdaterats i tre handgjorda generationer medan jakten på de rätta underleverantörerna pågått. I januari kommer den första robottillverkade serien.

”Det är en revolutionerande produkt för alla band som spelar på festivaler och turnerar i olika konsertsalar. När jag hörde om den första gången slogs jag av tanken varför ingen kommit på det här tidigare. Första gången jag testade den blev jag emotionell och tänkte att just så här ska det ju fungera”, säger Ben Bergman som bland annat turnerar med Eurovision Song Contest-deltagaren Krista Siegfrids, och har skapat hennes liveljudbild.

Nu sitter Ben tillsammans med skribenten bakom mixerbordet i Midas Studios på Replot, medan Tom fotograferas.

”Det där interfacet är typiskt för hur Tom tänker. Det störde honom att hans basar inte lät tillräckligt bra när de kördes ut med bristfällig teknik, så han var tvungen att hitta en egen lösning. Men det är svårt att få ur honom allt. Inte ens åt mig be FORUM FÖR EKONOMI OC TEKNIK. HR 122012

INTERVJU

Tom Stenback Född: 1981

Familj: sonen Hugo och frun Johanna Utbildning: gitarrbyggare från Totnes Schoolof Guitarmaking i Devon, England

Karriär: “Jag har alltid byggt gitarrer. Under 10år reparerad jaggitarrer och produktutvecklade. Nu bygger jag upp mitt eget internationella varumärke”

På fritiden: Det finnsinte fritid och arbetstid för mig. Mitt gitarrbygge är mitt livoch min familj och mina vänner ingår idet”

Tom Stenback Ab Grundat: 2011. Ägare: Tom Stenback. Johanna Stenback, Nicklas Nygård. Anställda: + ett stort nätverk av underleverantörer och samarbetspartners. Produktsortiment: Handgjorda elbasgitarrer, fyrsträngade och femsträngade.

Den första industritillverkade serien av ett eget interface för basgitarrer kommer ut påmarknadeni januari.

MAGISK LÅDA. | januari kommer Tom Stenbacks efterlängtade interfac ut på marknaden. Prototyperna itre generationer har skapat ett sug på marknaden och första serien är såld till kunder på väntelista.

rättar han vad boxen gör tekniskt”, viskar Ben.

Den första omgången är redan såld till väntande kunder som testat prototyperna. Ochsnart får branschtidningarna sina testexemplar.

”Jag tror det kommer att bli en försäljningssuccé. Målgruppen är visserligen begränsad till basister med höga krav på ljudkvalitet, men globalt utgör de en stor marknad”

Paret Stenback har funderat på att ta in externa investerare för att utveckla bolaget. Det behövs kapital för att nå ut på en global marknad där konkurrensen är hård. Även om Stenback är ett bolag som till många delar uppfyller kriterierna för statens olika exportstöd har de haft svårt att övertyga offentliga handläggare.

”De är vana att hantera ansökningar från jordbruk och metallindustri och förstår inte vad vi ska göra med pengarna. Vi passar aldrig ini deras fack och måste alltid förklara vad vi håller på med”; ler Tom.

Med rätt privat finansiär skulle de få in både kapital och kunskap, men det är inte allt.

”Det måste vara en person som känner lika starkt för produkten som kunderna gör”, säger Johanna.

”Vi har inte samma tillväxtpotential som ett spelbolag och därför skulle det vara viktigt att hitta en finansiär med samma hängivelse som vi själva har”; tillägger Tom.

Efter att Vashon Johnson fallit pladask för Tom Stenbacks instrument, har basbyggaren från Vasa fått ett skyltfönster han aldrig hade kunnat drörnrma om. Ingen artist har välunder det gångna året överträffat Miley Cyrus när det gäller mängde publicitet. Hon har gästat alla de stora amerikanska talkshowerna, stått värd för Saturday Night Live, brevväxlat öppet med Sinead O’Connor och bjudit på kvällens samtalsämne varje gång hon framträtt på någon av de stora musikgalorna. Musikvideon till Wrecking Ball, med 375 miljoner (!) visningar på Youtube har fått både konservativa och feminister att rasa, samtidigt som själva låten toppat listornai 70 länder.

För musiker är det ändå inte Miley Cyrus klädsel, dansrörelser eller drogskämt som drar till sig uppmärksamheten - de identifierar i första hand vilka instrument bandet spelar på.

”Vår logo har varit välsynlig ett antal gånger på de stora tv-kanalernai USA, ryktet har gått bland basister på olika diskussionsforum och vi har en växande orderbok trots att vi ligger lågt på Facebook och företagets webbplats är under konstruktion”, säger Johanna Stenback.

Suget på marknaden har satt ett tryck på Tom att tillverka fler basar.

”Just nu säljer produkten sig själv. Jag håller på att lära mig allt i detalj om basarna och deras egenskaper för att kunna sköta alla kontakter utåt. Tom ska få ägna sig åt produktionen”, förklarar Johanna.

Kommersen går het. Blir efterfrågan överväldigande ”Vi kan inte låta kunder vänta alltför länge. Just nu är det som att släcka bränder och det är svårt att veta om det kommer att stabilisera sig”. funderar Tom.

Att öka produktionskapaciteten är en svår nöt.

”Om jag rekryterade en hantverkare till produktionen skulle en stor del av min arbetstid gå åt till att lära upp den anställda och övervaka att alla processer går enligt mina krav”

För Tom gäller det nu att koncentrera sig på tillverkningen. Förutom alla andra väntande kunder har han lovat Vashon Johnson att han ska få två basar till att ta med sig på Miley Cyrus världsturné. Den startar i Vancouver den 14 februari och gör även nedslag i Helsingfors i juni. Då ska hela världen få höra bastoner från Vasa. Sjungandelåga frekvenser, som de skall låta.

STOLT HANTVERKARE. “I Fin.c

FORUM FÖR EKONOMI OCH TEKNIK NR 12 2013

Utgiven i Forum nr 2013-12

Sidan är OCRad från en scannad tidning. Rikta feedback till Affärsnätverket Forum på LinkedIn eller @forummag_fi på Twitter.

Affärsmagasinet Forum var år 2021 Finlands enda svenskspråkiga affärstidskrift och beskrev sig som "ett unikt magasin som riktar sig till beslutsfattare och experter inom näringslivet i Finland och Norden. Tidningen har en upplaga på 11 000, och når varje månad 27 000 läsare, i huvudsak ekonomer, ingenjörer och diplomingenjörer. Bevakningsteman inkluderar ekonomi, börs, teknik, ledarskap och arbetsliv, med reportage, profilintervjuer, livsstil och kolumner. Forum upprätthåller dessutom diskussionsforumet Affärsnätverket Forum på Linkedin, den största svenskspråkiga gruppen i Finland och en av de största på svenska på hela Linkedin. Där diskuteras trender och aktuella frågor inom näringsliv, arbetsliv och innovationer. Tidskriften utkommer med 10 nummer/år."