Tekniken kan inte helt ersätta polisen i trafikövervakningen
av Per-Olof Larsson & Jörgen Lundälv Forum 2007-07-08, sida 15, 30.08.2007
Taggar: Personer: Per-Olof Larsson & Jörgen Lundälv Teman: teknik
FORUM FÖR EKONOMI OCH TEKNIK NR 7-8 2807
DEBATT
Kommentera eller skicka en egen debattartike till adressen: feedbackOforum.fi Vi välkomnar även kortare texter.
Tekniken kan inte helt ersätta polisen || trafikövervakningen
X Inför fler mobila fartkameror på vägarna i de nordiska länderna så snabbt som möjligt. Detta får inte ske på bekostnad av ännu färre trafikpoliser. En övertro på anonyma tekniska lösningar får inte ta överhanden i trafiksäkerhetsarbetet. Vi behöver fler människor i trafiken som övervakar och lugnar ner trafikanterna.
Ett ökat antal fartkameror i de nordiska länderna har blivit ett gemensamt inslag i trafikmiljön. Fler länder använder sig av fartkameror för att kontrollera och lugna ned tempot i trafiken. Det har exempelvis förts en intensiv trafikdebatt kring fartkamerornas betydelse i Sverige för att skapa en lugnare trafikmiljö samt hur man i framtiden ska kunna kontrollera hastigheten på sträckorna mellan två fart kameror. Detta har skett utan att man har undersökt vilka erfarenheter som finns av detta i andra nordiska länder.
Lär av andra länder. Överhuvudtaget finns det lite kunskap om hur de olika trafikreglerna är utformadei de nordiska länderna, Ett exempel på detta är att nivåerna på dagsböter skiljer sig radikalt mellan länderna, I Norge riskerar man 9 00 44
Jörgen Lundäl är docent i trafikmedicin vid Umeå universitet.
Per-Olof Larsso är universitetsadjunkt i socialt arbete vid Göteborgs universitet.
”Vi tycker att dagsbötersystemet i Finland är bra och kan utgöra en förebild för de övriga nordisk länderna. kronor i dagsböter för fortkörning, i Sverige och Danmark 1800 kronor medan dagsböter i Finland utgår ifrån inkomstnivån. Detta borde samhällsmedborgarna i Norden vara mer informerade om och kunna ta ställning till. Det här är en demokratifråga.
Vi tycker att dagsbötersystemet i Finland är bra och kan utgöra en förebild för de övriga nordiska länderna eftersom det ger en tydlig signal till bilister som har valt att strunta i trafiksystemets normer och regler.
Det är beklagligt att man inte bättre följer debatten i övriga nordiska länder inom trafiksäkerhetsområdet. Vi har mycket att lära av varandra. Exempel på detta är debatter om mitträcken, cykelpolisverksamhet, rattonykterhet och så vidare.
Teknik ersätter inte människa. På Internet finns ett flertal bloggar och chatsidor som diskuterar fartkameror och var dessa finns placerade. Företag som utvecklar och säljer GPS-utrustning till bilister i de nordiska länderna levererar i dag databaser där över 14 500 fartkameror finns registrerade. Vad är vitsen med detta om inte att försöka lura systemet?
Fiffelkulturen frodas i nya former. Under senare tid har även poliseni Norden börjat använda en kompletterande trafiksäkerhetshöjande åtgärd — de mobila fart kamerorna som sätts upp på skilda platser. Detta bidrar till att skapa en trygg och säker trafikmiljö — et komplement till de stationära kamerorna. Det betydelsefulla är inte kamerorna i sig utan att bilisterna möter poliser i trafikmiljön.
Vi anser att det är kontakten mellan människor som är viktig och skapar en trygg och säker trafikmiljö. Vi menar att man alltför länge har sett tekniska lösningar som ersatt dessa möten och det är hög tid att uppgradera mänskliga möten framför tekniska övervakningssystem. Vi skulle gärna vilja se denna utveckling i samtliga nordiska länder.
Nordisk kultur. Det borde finnas ett gemensamt nordiskt intresse att skapa en humanistisk trafikkultur. En hörnsten i denna nordiska trafikkultur måste vara att införa fler vakande ögon och hjälpande händer i trafiken. Vi menar att det även krävs fler synliga aktörer i trafiken, till exempel frivilliga organisationer. Även trafikskadeorganisationer, patientföreningar med flera har en viktig roll. Dessa organisationer skulle kunna arbeta mer tillsammans än vad som är fallet i dag. Genom att hjälpa bilister och visa konsekvenser av trafikskador skulle detta kunna lugna ned tempot i trafiken. Varför inte kommunala turistinformatörer som i trafiken kan informera och ge hjälp till nordiska resenärer? Hm