U-båt för två

av Ulph Karlsson Forum 1989-12, sida 38-39, 31.08.1989

Taggar: Teman: teknologi

Text: Ulph Karlsso et är få förunnat att kunna kalla sig [Divissene. En som kan göra de är svensken Mats Andersson. Med sin 5,3 ton tunga tvåmansubåt kan Mats dyka till 280 meters djup.

Tre miljoner SEK har minibåten kostat hittills och det är inte färdigspenderat ännu. Ubåten är en prototyp som ska ligga till grund för tillverkning av miniubåtar.

Det hela har sin upprinnelse i en pojkdröm från början av 70-talet då Mats Andersson skaffat sin första dykutrustning.

—- Jag plaskade omkring i sjöarna i hemtrakten men råkade sedan ut för en trafikolycka. berättar Mats, som därefter fick hålla sig på land i några år. Det var då han ick idén att bygga en ubåt.

  • Från början hade jag bara tänkt mig en liten tunna att åka runt i och titta på bottnar. Jag skaffade massor med litteratur och när jag läste i böckerna om ubåtar, verkade det inte speciellt svårt att bygga en sådan.

Tio år senare hade Mats kommit s ångt i sin sondering att han börjat rita på konstruktionen. —- Då hade jag fått fram en hållbar storlek på själva tryckkärlet. I samma veva började jag också titta på marknaden. Då fick jag snabbt klart för mig att om inte ubåten var klassad, skulle den bara kunna användas till högst privata undervattensfärder.

Klassning av en ubåt innebär att ett klassningsföretag, i detta fall Lloyds i England, granskar och eventuellt godkänner konstruktionen.

—- När jag fick Lloyds regelbok för bemannade undervattensfarkoster i min hand, insåg jag att det inte skulle bli riktigt så enkelt att bygga ubåten som jag trott. Det var en hel del hållfasthetsberäkningar som måste göras och massvis med papper att skriva.

Mats är egentligen snickare, men lyckades ändå pussla ihop sitt ubåtsbygge i enlighet med Lloyds regelbok.

Vad är det då Mats Andersson åstadkommit? Jo, en miniubåt som är 6 meter lång, 2 meter hög och 2,2 meter bred. Miniubåten väger som sagt 5.3 ton och inuti det trycksäkra innerskrovet, som döljs under det vita glasfiberskalet, får två personer plats.

Miniubåten, som fått modellbeteckningen Combi-Sub 200-2, är ganska rymlig invändigt, speciellt för passageraren som tar plats i båtens främre del. Därifrån kan omgivningen beskådas genom fyra stora panoramarutor.

Föraren håller till i båtens mittdel. I tornet finns fyra rutor. Dessutom finns en liten tittglugg i manluckan.

Vid förarplatsen finns kontrollinstrument för syre, koldioxid, temperatur, tryck och fuktighet.

NORDEN S 38

U-båt för två

Syrgasförsörjningen är uppdelad på två separata system. Syret förvaras i tre behållare med total volym på 25 liter, De två utvändiga 1l0-liters flaskorna är avsedda för nödsystemet. Båtens överlevnadssystem är dimensionerat så att två man klarar att vistas inuti ubåten i cirka 80 timmar.

  • Vi har ström för syrgasförsörjningen, kalkning (för att avlägsna koldioxid) och kommunikation så länge, förklarar Mats.

För samtal ombord finns intercomanläggning. 1 ytläge kan omvärlden kontaktas via VHF-radio. För kommunikation under vattenytan finns en UV-telefon (Helle 3125) som har en räckvidd på cirka 400-500 meter i våra vatten.

Mats Andersson gick i ”ubåtstankar” länge innan han kom så här långt att han kunde prova miniubåtens egenskaper i havet. (Foto: Kjell Israelsson)

Ubåtens kraftkälla utgörs av blybatterier. Tillsammans väger batterierna cirka ett ton och de förvaras i två trycksäkra cylindrar på skrovets undersida.

Batterierna ger kraft åt en likströmsmotor som svarar för ubåtens elhydrauliska framdrivning. Motorstyrkan är variabel från tre till sex kilowatt.

Elmotorn driver en hydraulpump från vilken det går ledningar till fyra yttre hydraulmotorer som används för att styra ubåten.

Båten har fem propellrar. En stor aktermonterad fast propeller och fyra mindre för manövrering. Två av dessa arbetar i sidled och två i höjdled.

Propellrarnas hastighet kontrolleras med hjälp av elektriska ventiler. Dessa teglerar trycket på hydrauloljan som driver propellrarna.

Toppfarten ligger på 3 knop och marschfarten är 1 knop. Enligt Mats Andersson är hans ubåt mycket smidig i vatt Miniubåten har plats för två besättningsmän och drivs på el-hydraulisk väg. Huvudmotorn är en likströmsmotor som drivs med batterier. Batterierna förvaras i de cylinderformade behållarna under skrovet. Till 280 meters djup klarar Mats AndersSons 5,3 ton tunga miniubåt att dyka.

net och det är lätt att lära sig att framföra den.

— Det tar inte många dagar för till exempel en dykare att lära sig hur den fungerar så att färd på egen hand blir möjlig.

På frågan om Mats skulle våga sig ner till 200 meters djup med sin miniubåt, svarar han tveklöst ja.

  • 280 m klarar den. Det fick vi fram när båten provtrycktes i kammare i England.

Inuti Mats Anderssons miniubåt sitter alltså besättningen torrt och säkert. Några problem med dekompressionstider blir det inte heller.

—- En ubåt för mig är en enatmosfärs torr historia. I min konstruktion klättrar du in och kör ner till 200 meters djup, om du så önskar. Där nere kan du stanna i tre, fyra timmar. Sedan stiger du med normal hastighet upp till ytan igen, berättar Mats som för tillfället ritar på två nya ubåtsmodeller.

Båda modellerna är vidareutvecklingar av Combi-Sub 200-2. De ska bland annat kunna ta större besättningar, tre till åtta personer.

Problemen är dock många för Mats Andersson och hans ubåtsföretag Combi-Sub AB. Ett stort bekymmer är pengar.

Vil = Nu har tre miljoner SEK plöjts ner i den här farkosten, sett i rena pengar, säger Mats.

I bolaget finns fem man men det är bara Mats som arbetar med miniubåtarna. De fyra andra är affärsmän som satsat i företaget för att de tror på affärsidén.

Sedan år tillbaka tror Mats på en kommande jättemarknad för undervattensfärder med miniubåtar för dykare och andra intresserade.

  • Men det har varit väldigt svårt att få gehör för sådana undervattensaktiviteter här hemma.

För att råda bot på det har Mats startat ytterligare ett företag, Sea-Eyve AB, som

Du lära

SYMPHONY WORDPERFECT EXCE m.m. på SVENSKA ö ö STORSJÖODJURE ÖSTERSUND SWEDE ska syssla med just resor under vattnet. Ett moderskepp för att transportera ut miniubåtarna till havs, har införskaffats.

— På senare år har ubåtsutflykter slagit igenom på allvar utomlands. Många turistetablissemang inser att de måste ha något lockbete, om de ska kunna få dit de köpstarka dykarna, säger Mats Andersson som räknar med att kunna ta fram en enkel ubåt som klarar 200 meter för cirka 1,5 miljon SEK.

Vi som inte har råd med det fär söka tröst hos Mats andra bolag, Sea-Eye AB. Får Mats Andersson som han vill blir det kanske möjligt att i Sea-Eyes regi följa med på miniubätstur i Östersjön. LJ

Ia?

Ring Uffe Hirvonen 928-1777 90-177 873

FRUN, 12/198 921-517 773

Helsingfors — Åbo — Marieham 39

Utgiven i Forum nr 1989-12

Sidan är OCRad från en scannad tidning. Rikta feedback till Affärsnätverket Forum på LinkedIn eller @forummag_fi på Twitter.

Affärsmagasinet Forum var år 2021 Finlands enda svenskspråkiga affärstidskrift och beskrev sig som "ett unikt magasin som riktar sig till beslutsfattare och experter inom näringslivet i Finland och Norden. Tidningen har en upplaga på 11 000, och når varje månad 27 000 läsare, i huvudsak ekonomer, ingenjörer och diplomingenjörer. Bevakningsteman inkluderar ekonomi, börs, teknik, ledarskap och arbetsliv, med reportage, profilintervjuer, livsstil och kolumner. Forum upprätthåller dessutom diskussionsforumet Affärsnätverket Forum på Linkedin, den största svenskspråkiga gruppen i Finland och en av de största på svenska på hela Linkedin. Där diskuteras trender och aktuella frågor inom näringsliv, arbetsliv och innovationer. Tidskriften utkommer med 10 nummer/år."