Utgiven i Forum nr 2021-10

Världens smartaste byggnad

av Sören Jonsson Forum 2021-10, sida 18-19, 16.12.2021

Taggar: Bolag: YIT Personer: Anders Stenbäck Teman: byggnader

Världens smartast byggnad

YIT har tagit fram sitt svar på co-workingtrenden i något som bolaget kallar för Workery+. YIT:s koncept må sakna estetisk elegans, men innehåller desto me teknisk finess.

SÖREN JONSSON TEX x För ett år sedan fick Anders Stenbäck en utmaning som heter duga. Teleoperatören Telia hade flyttat från huvudkontoret på Sturegatan i Helsingfors till det nya köpcentret Tripla i Böle. Stenbäck fick tillsammans med kollegan Outi Vaarala fria händer att göra något nytt och banbrytande med den gamla kontorsfastigheten. Med 17 000 kvadratmeter till sitt förfogande började han skissa på framtidens arbetsplats. Resultatet blev ett kontorshotell med några ess i rockärmen.

”Vi har använt det här som ett laboratorium för ny teknik. Ta till exempel den där sensorn på väggen”, säger Stenbäck och pekar på en vit liten dosa med ett litet svart öga.

Sensorn levereras av det danska bolaget Ubiqisense. Med maskininlärning lär sig sensorn registrera hur många personer som befinner sig i ett rum. Informationen kan till exempel användas för att beställa städning.

”I stället för att vi städar hela fastigheten kan vi styra städningen till de utrymmen som har använts.”

På motsvarande sätt styrs också ventilation och värme enligt behov. Värmekostnaderna för en stor fastighet står för ungefär en femtedelav totalkostnaden. Energiräkningen är flera hundratusen euro om året för en fastighet i den här storleksordningen, uppger Stenbäck.

Därför har många affärsfastigheter investerat i god ventilationsanläggning sedan tidigare. Workery+ använder den gamla ventilationsanläggningen som också Telia använde. Det som däremot är nytt är sensorer och intelligens. Det finländska uppstartsföretaget Nuuka har förbättrat ventilationssystemet med smarta sensorer.

AFFÄRSMAGASINET FORUM NR 10 2021

Systemet känner till om till exempel ett mötesrum ska användas av flera personer följande dag. Då kan man förvärma eller förkyla rummet enligt årstid. Om utrymmet inte är i användning sänks ventilationen och temperaturen i rummet. Kontorstid är under en tredjedel av en vecka, resterande tid är fastigheten i viloläge.

”Det är inte dyrt att uppgradera med trådlösa sensorer. Med relativt små medel kan man göra en dum byggnad mycket smartare. Det är mycket tack vare det här tankesättet som Workery+ utsågs till världens smartaste byggnad.”

Global standard. Smart teknologi behöver struktur och det är här som den stora innovationen är för Workery+, menar Stenbäck.

”Vi har byggt en digital tvilling av fastigheten. Vanligtvis har du bottenplanen som dwgfil eller pdf-fil. Vi har i stället gjort en virtuell modell av bottenplanen. Tillsammans med Sveriges största fastighetsägare Vasakronan, Linköpings universitet och Microsoft har vi byggt en standard för hur den digitala tvillingen ska se ut.”

Den digitala tvillingen är byggd med öppen källkod och heter Real Estate Core. Vilken fastighetsägare som helst kan använda modellen och Microsoft har gjort det till sin globala standard i produkten Microsoft Azure Digital Twins.

I praktiken innebär det att arkitekten namnger de olika utrymmena på ett visst sätt. Namngivningen är standardiserad från byggnad till byggnad. Det ger systemutvecklare en skalbarhet. Till exempel kan YIT använda samma tekniska lösningar i alla komman T de kontor. En enda mobilapp förstår att öppna dörrar i alla deras byggnader, något som annars inte vore möjligt.

”En finsk innovation har blivit global standard. Jag tycker det är rätt stort. Det är något jagär stolt över.”

Det gör också att fastighetsutvecklare inte behöver utveckla tjänsterna själva. Med en digital tvilling kan fastighetsägare köpa IoT-lösningar av olika leverantörer.

”Under fastighetens livscykel kan det komma nya innovationer, det går att uppgradera den med nya funktioner. Det senaste vi håller på att utveckla är snöskottning. Med övervakningskameror kommer vi att beställa snöskottning. Med bildigenkänning ska systemet avgöra hur många centimeter snö det har kommit och sedan beställa skottningen.”

I det första kontorshotellet i Vallgård har mycket återanvänts, vilket också märks på inredningen. Det är inte det snyggaste kontorshotellet, men ett av de mångsidigaste.

Hybridmodell ger kunder. Det nya kontorshotellet ska svara mot storbolagens behov. Därför har YIT spetsat co-workingkonceptet me ån

Waco IANA 9

IB YIT: co-workingkoncept Workery+ har visat sig vara populärt bland mindre företag, me storföretagen lyser ännu med sin frånvaro.

NOSSNOFN3I4OS

BE Anders Stenbäc en rad extratjänster. Till exempel kan företag hyra en podcaststudio eller en fullt utrustad tv-studio. Tv-studion har under coronapandemin varit populär för att presentera kvartalsrapporter och ordna webbinarier.

De enskilda kontorsrummen börjar bli fullbokade. Däremot har det visat sig vara svårare att övertyga större företag som hyr hela våningar eller delar av dem.

”Jag tror att de större företagen också kommer att hitta vårt koncept. Det tar tid innan bolagen hittar sina hybridmodeller.”

Förutom att ta fram co-workingkoncept är Anders Stenbäck starkt involverad i YIT:s forskningsarbete kring framtidens arbetsplats. Han har under det senaste året fördjupat sig i hur pandemin och distansarbetet kommer att permanent förändra arbetslivet. Han har skrivit flera rapporter om vad millennialer och generation Z förväntar sig av arbetslivet och kontorsmiljöer.

”Det är allt tydligare att kontoren inte alls har förlorat sin betydelse trots coronan. Unga behöver få träffa sina arbetskollegor och chefer.”

Enligt den senaste undersökningen som YIT har gjort vill endast 3 procent jobba alla dagar på kontoret, 8,5 procent vill jobba helt på distans. Resten önskar sig en hybridmodell. Den optimala fördelningen ansågs vara tre dagar på distans och två dagar på kontoret. Millennialerna vill ha ett eget skrivbord hemma, på kontoret och även rätt att jobba på café eller på ett kontorshotell.

”I dagens läge är det inte många stora företag som har dedicerade arbetsplatser. Men millennialerna vill ha det. Då kan ett kontorshotell vara en del av lösningen.”

Tre frågor till Arnelia Nyman, ansvari för svenskspråkiga tjänster vid intresse organisationen Ekonomi och ungdom TAT.

Vad förväntar sig unga av arbetslivet ”Vi gör varje år en framtidsrapport där vi frågar nästan 15 000 ungdomar vad de förväntar sig av arbetslivet. Under de senaste åren har vi märkt att de mjuka värdena har blivit allt viktigare. Unga vill jobba med meningsfulla arbetsuppgifter, vill ha möjlighet att påverka i samhället och kunna utvecklas på jobbet. Dessutom har flickornas intresse för ledningsansvar stigit under de senaste åren.”

Varannan vuxen är missnöjd med sitt jobb. Hur speglas det här till de unga ”Det är viktigt att alla vuxna skulle tala gott om arbetslivet och tala gott om pengar. Om föräldrarna alltid kommer hem utpumpade och sura från jobbet får barnen en negativ uppfattning om arbetslivet. Skolan kan inte ensam lära vikten av pengar och arbete.”

Instegsjobben blir färre. Hur får unga in foteniarbetslivet ”Många unga har blivit utan sommarjobb de två senaste åren på grund av coronapandemin. Nästa år tävlar 17-åringar om samma jobb som 15-åringarna. Så visst är det svårt. Därför har vi på TAT erbjudit världens största distansprao där vi hade nästan 4000 deltagare. Men sedan har unga andra kanaler som de får in foten i arbetslivet, till exempel via sociala medier och vänner. Det vikigaste är att känna sig själv och sina styrkor.

Det första jobbet, den första chefen och det första företaget har en jättestor roll i hurdan bild den unga får av arbetslivet. Där måste företagen som tar emot praktikanter fundera om man på riktigt har resurser att ta unga på jobb. De behöver mycket handledning och stöd.”

AFFÄRSMAGASINET FORUM NR 10 2021

Utgiven i Forum nr 2021-10

Sidan är OCRad från en scannad tidning. Rikta feedback till Affärsnätverket Forum på LinkedIn eller @forummag_fi på Twitter.

Affärsmagasinet Forum var år 2021 Finlands enda svenskspråkiga affärstidskrift och beskrev sig som "ett unikt magasin som riktar sig till beslutsfattare och experter inom näringslivet i Finland och Norden. Tidningen har en upplaga på 11 000, och når varje månad 27 000 läsare, i huvudsak ekonomer, ingenjörer och diplomingenjörer. Bevakningsteman inkluderar ekonomi, börs, teknik, ledarskap och arbetsliv, med reportage, profilintervjuer, livsstil och kolumner. Forum upprätthåller dessutom diskussionsforumet Affärsnätverket Forum på Linkedin, den största svenskspråkiga gruppen i Finland och en av de största på svenska på hela Linkedin. Där diskuteras trender och aktuella frågor inom näringsliv, arbetsliv och innovationer. Tidskriften utkommer med 10 nummer/år."