Utgiven i Forum nr 2015-04

Angenäm landsvägsbil

av Bo Ingves Forum 2015-04, sida 28-29, 23.04.2015

Taggar: Teman: bilar

Efter Volkswagen Passat i förra numret har nya Ford Mondeo en tuff uppgift att övertyga Forums omutliga bilredaktör.

BO INGVES TEXT KARL VILHJÄLMSSON FOTO X Snygg är nya Mondeo att se på med sina svepande linjer och kraftiga bockningar. De bakre rutorna är kraftigt förmörkade vilket förhöjer det distingerade intrycket. Men det straffar sig inne i bilen, för kombinationen av små rutor, bred mittpelare och mörka fönster gör att sikten bakåt är obefintlig. Före jag kom in i bilen kröker jag ödmjukt nacken, men väl inne är det gott om utrymme åt alla håll. Och det ska det vara i en bil på närmare 4,9 meter. På landsvägen kommer bilens premiumegenskaper bäst till sin rätt, för varken motorn eller nabbdäcken hörs i störande hög grad inibilen, inte ens i motorvägshastighet.

Varmt. Efter en kall natt är jag glad över att ratten är uppvärmd och att bänkvärmen är effektiv. Här ges fulla poäng.

IEA forum rör ckonoMt ock TEKNIK NR 42015

VÄRLDSBIL MED AMERIKANSKA FÖRTECKEN. Nya Ford Mondeo är lättkörd, snygg och tyst på landsvägen.

HARMONISKT. harmonisk tr

Vägegenskaperna kan man inte heller klaga på. Bilen är neutralt lättkörd på kurviga vägar och håller riktningen bra på motorvägen.

Fjädringen är stabil, till och med lite ythård på ojämn asfalt. Annars är fjädringen som den ska vara och klarar tyngre last.

Toppmotor. Den provkörda bilen var utrustad med en splitterny 1,5 -liters bensinturbo, Ecoboost på Fordslang.

vända

Motorn är en av bilens bästa egenskaper. Det känns nästan onödigt att koppling och växel fungerar ihop smärtfritt, eftersom växelbehovet är minimalt tack vare motorns fina drag över ett brett varvregister.

Bränsleförbrukningen blev sist och slutligeninte särskilt låg. Jag körde med bilen cirka 600 km och den uppmätta genomsnittsförbrukningen blev cirka 7,7 liter per 100 km. Det är nästan två liter mera än den i och för sig alltid överoptimiska EU-förbrukningscykeln.

Man sitter bra i bilen och ratten kan ställas in mångsidigt. Hur sätena känns efter en maratontur på 400 km utan paus kan jag inte uttala mig om. Bilen är trängre i baksätet än min gamla Mondeo II, då vi nu talar om version IV. En förare med långa armar och ben kan göra livet surt för passagerare i baksätet.

Positivt är att långljusautomatiken och de dynamiska strålkastarna fungerar riktigt bra. Ljuset följer på ett logiskt sätt bilens rörelser och långljuset bländas av på ett pålitligt sätt.

Efter en vecka med bilen hade jag inte ännu lärt mig att läsa av den digitalt analoga hastighetsmätaren. Det var helt enkelt svårt att ur ögonvrån se om man körde 80 eller 90.

Bagageutrymmet är rejält men inte på något vis enormt. Positivt är att det är helt plant och har låg lasthöjd.

Tungrott mediesystem. Bilens mediesystem, Ford Sync2 bygger på Microsofts platt form. Systemet parar lätt ihop sig med telefonen och fungerar som den medie- och informationshub det är avsett att vara. Men pekskärmen är trög och användargränssnittet är inte det bästa. Nästa generation av Ford Sync bygger följdriktigt på Blueberrys konkurrerande plattform.

Enirriterande detalj är att kartan inte projiceras mellan mätarna när svängar närmar sig. Därför måste man alltid sänka blicken mot pekskärmen för att kolla kartan.

Slutomdömet är att bilen är i sitt esse på landsvägen där man kan njuta av en tyst och stabil åktur i bekväma säten och lyssna till välklingande musik. Men det märks på något sätt att lanseringen i Europa fördröjdes med ett par år ; bilens känns ganska konservativ. Det är svårt att sätt tummen på vad jag menar, men kanske det är lite väl mycket USA-gener. Där har bilen sålts sedan 2013 under namnet Fusion. Dröjsmålet berodde på att Ford skulle stänga Mondeo-fabriken i Genki Belgien och flytta tillverkningen till Valencia i Spanien.

FORD MONDEO 1,5 ECOBOOST WAGON

Effekt: 18 kW/160 hk/600o varv. Vridmoment: 240 /1500-4500. Topphastighet: 217.

Acceleration o-100 km/h: 9,3 sek. Snittförbrukning (EU): 5,9 liter. COz2-utsläpp: 137 g/km. Bagageutrymme: 525-1630 liter. Mått (L/B/H): 4867/1852/1501. Vikt:1504 kg.

Dragvikt: 750 kg, obromsat. Växel: 6-växlad manuell växel. Pris: 35300 euro (Titanium Business).

Nya Ford Focus charmar

BO INGVES TEXT & BILD Första intrycket. Skönt. Lätt att stiga in i framsätet i ansiktslyftade Ford Focus. Bilen ser nästan lite löjlig ut då profilen stiger upp just där man stiger in. Det har sina praktiska fördelar speciellt för längre personer .

Även baksätet är lättillgängligt och ger acceptabelt med benutrymme. Gällande instegetibilen vinner faktiskt Focus klart över storebror Mondeo, åtminstone då det gäller personer på 185 centimeter.

Inne är bilen radikalt nydesignad. Det knapp- helvete som tidigare dominerade mittkonsolen har ersatts med enpekskärm, samma Ford Sync2 som i Mondeo men några tum mindre.

Mätartavlan domineras av två runda visare prydda av oregelbundna, typ femkantiga ramar som blinkar skälmskt åt föraren. Formerna återkommer runt alla mätare, handtag och luftintag. Snyggt och genomtänkt.

En vecka senare. Det här är en bil som blir bättre ju mera man kör med den.

Det låter misstänkt med en pytteliten motor på enliter och tre cylindrar i en så här pass stor bil. Men tji får man, turbomotorn på 125 hk för bilen längs backiga småvägar i låga hastigheter på femman utan att över huvud taget kännas ansträngd. Det känns som om man inte behöver växla överhuvudtaget då bilen drar smärtfritt från dryga 1000 varv. På motorvägen accelererar bilen klart i hastigheter kring 120 km/h.

Bränsleförbrukningen för hela provkörningen är enligt kördatorn 6,4 liter per 100

MODERNT OCH INTELLIGENT. Ford Focus instrumentpanel är fungerande och modern. Så här ska ett förvaringsutrymme för småsaker s ut, med två “ryggstöd” som kanjusteras för prylar av olika storlek.

km, medan den uppmätta förbrukningen var 6,6 liter. Differensen är acceptabelt liten, för vanligtvis skiljer sig siffrorna med närmare en liter. Visserligen är förbrukningen klart mera än officiella 4,7 liter per 100 km. Ensam kändes bilen ganska ljudlig men i praktiken ärläget ett annat: samtalkunde föras i normal samtalston, även med baksätespassagerare, fast bilen hade dubbdäck. Förvaringsutrymmet för småsaker mellan frambänkarna visar mervärdet av eftertanke. Det har två ställbara stöd som kan ställas in för saker av olika storlek. Undertill, under ett skjutbart lock, finns ytterligare utrymme. Bagageutrymmet är i femdörrarsversionen inte särskilt stor och lastningströskeln är hög. Farmarversionen är det ultimata valet för den som behöver mer lastutrymme. Pekskärmen har samma bristfälliga grundläggande funktionalitet som Mondeons större (jämför med elbilen Tesla på s. 38).

Ingen motorbroms. Låg friktion är en av hemligheterna bakom moderna bilars relativt låga bränsleförbrukning trots kraftigare motorer och tyngre bilar.

Focus är ett praktexempel på det: bilen har över huvud taget ingen motorbroms och rullar långa sträckor för sig själv innan man lite måste peta på gaspedalen igen. Den som lär sig utnyttja den här egenskapen till fullo kan säkert klart sänka bränsleförbrukningen.

Summa summarum: Focus gav mersmak. Pris: Ford Focus Ecoboost 125 hk Titanium 24200 euro, Wagon +1000 euro.

FORUM FÖR EKONOMI OCH TEKNIK NR 42015

Utgiven i Forum nr 2015-04

Sidan är OCRad från en scannad tidning. Rikta feedback till Affärsnätverket Forum på LinkedIn eller @forummag_fi på Twitter.

Affärsmagasinet Forum var år 2021 Finlands enda svenskspråkiga affärstidskrift och beskrev sig som "ett unikt magasin som riktar sig till beslutsfattare och experter inom näringslivet i Finland och Norden. Tidningen har en upplaga på 11 000, och når varje månad 27 000 läsare, i huvudsak ekonomer, ingenjörer och diplomingenjörer. Bevakningsteman inkluderar ekonomi, börs, teknik, ledarskap och arbetsliv, med reportage, profilintervjuer, livsstil och kolumner. Forum upprätthåller dessutom diskussionsforumet Affärsnätverket Forum på Linkedin, den största svenskspråkiga gruppen i Finland och en av de största på svenska på hela Linkedin. Där diskuteras trender och aktuella frågor inom näringsliv, arbetsliv och innovationer. Tidskriften utkommer med 10 nummer/år."