Asientrafik avgör Finnairs öde
av Janne Salonen Forum 2009-07-08, sida 08, 27.08.2009
Taggar: Bolag: Finnair Teman: företag
EH FORUM FÖR EKONOMI OCH TEKNIK
SPEKTRU ”Flygbranschen har lyckats mystifiera sig själv. Det ska anses
NR 7-8 200 svårt att flyga plan, hålla tider och sköta städning, lastning och ca tering i ett flygplan. Då får man ta sig friheter” Krönikören Ursula Berge i Dagens Industri, 21.8.2009.
Asientraftik avgör Finnairs öde
JANNE SALONEN å FINNAIR presenterade sitt halvårsresultat var det väntat att flygkoncernen skulle uppvisa ett minusresultat. Förlusten uppgick till 35 miljoner eur öre skatt under andra kvartalet och 60 miljo ner euro före skatt under första halvåret. Finnair har, i likhet med de flesta andra flygbolag, drabbats hårt av den ekonomiska nedgången som har följt på den globala finanskrisen.
Nedgången för Finnairs del har ägt rum p många fronter: inom internationella flygtrafiken inklusive Asientrafiken. Denna kan också drabbas av att svininfluensan nu börjar gå in i sitt akuta skede som en global pandemi, vilket kan minska på resandet. Under första halvåret minsade Asientrafiken, numera Finnairs viktigaste affärsområde, med 7 procent. Resten av året ser inte braut, trots att Asien, i synnerhet Kina, verar återhämta sig ekonomiskt mycket snabbare än övriga världen.
Men också fraktrörelsen, som har varit en viktig del av Asienstrategin, har gått nedmed över 20 procent första halvåret.
Soliditeten urholkas, Finnair har haft en hygglig soliditet, men denna urgröps nu snabbt med örluster i denna takt, samtidigt som Finnair har ett ambitiöst investeringsprogram i nya långdistansplan. Nu meddelar koncernen i delårsrapporten att man försöker fördröja tidtabellen ör inköp av de nya planen.
Finnair kan inte fortsätta med nuvarande örlustnivå särskilt länge. Därför aviserade koncernledningen om ett friställningsbehov på 200 personer i samband med delårsrapporten.
Den stora chocken i samband med delårsrapporten var dock att koncernchefen JUKKA HIENONEN, som inte hunnit vara många år ikoncernen, meddelade om sin avgång. På presskonferensen blev orsaken tydlig: det kompakta förändringsmotstånd som Hienonen har mött hos de fackliga företrädarna. Och visst förekom det upprepade strejkhot under Hienonens tid, då koncernledningen gång på gång fick ge vika för de olika ackföreningarna.
Hienonen har i samband med avgångsmeddelandet sagt att koncernens kurs måste ändra ”go grader" i annat fall kommer ma att köra på sten. Sant är att Finnair med den nuvarande förlusttakten inom kanske ett år börjar få karaktären av krisbolag. Det är föga tröst att skandinaviska konkurrenten sas redan nått det stadiet, vilket bekräftades av åter en dyster delårsrapport. SAS läge har försvårats av täta strategibyten: under ett par år försökte man satsa på interkontinentaltrafiken till Fjärran Östern, och nu dras de satsningarna tillbaka. Nu är det Europa som åter gäller, säger man.
Svårt hitta ny chef, Finnairs styrelseordförande CHRISTOFFER TAXELL har ett tufft jobb i att hitta en ny chef som kan komma med lösningar på de problem som Hienonen beskrev. Och dessa lösningar måste komma rätt snabbt. En förbättring av konjunkturen ser ut att komma under nästa år, vilket kan minska på förlustsiffrorna, men det kommer inte att räcka till för att säkra koncernens framgång och även existens på sikt. lett uttalande kastade Hienonen rentav ett frågetecken över Asienstrategin: men denna torde nog vara den riktiga för Finnair, även om en del planerade satsningar kanske måste skjutas fram. Utan Asienstrategin finns det egentligen ingen hållbar affärsidé för Finnair i sin nuva rande form: utan Asientrafiken skulle det bara återstå ett krympande nationellt flygbolag med några Europalinjer, en bråkdel av det Finnair som finns i dag.
Den nuvarande konjunkturnedgången visar dock att Asienstrategin är en konjunkturkänslig affärsmodell, som kräver ett flygbolag som har starka finanser. Det har Finnair hittills haft, men nu riskerar denna fördel att gå förlorad. Och då kan det bli omöjligt att hålla fast vid Asienstrategin.
Är det någon idé för Finnair att i detta läge sondera möjligheterna till ett sammangående med SAS? Detta intresse finns med säkerhet från SAS ägares sida. I dagens läge är SAS dock iytterst dålig form, och faran är att Finnairs problem snarare skulle multipliceras (ett FinnairSAS skulle ha att göra med tiotals fackföreningar). Men det är kanske ändå värt besväret att sondera, ifall detta skulle stärka Asienstrategin.
Finnair självt är nu i trängande behov av en ny chef som ganska hårt skär ner i koncernens kostnadsstruktur, och då i synnerhet i de administrativa kostnaderna, och i flygpersonalens oskäliga kostnader i den mån detta är möjligt. Annars överlever bolaget inte.
HIYNNIA