Nya Saab 9000 CS stor, körvänlig och säker
av Christian Schönberg Forum 1991-13, sida 18, 10.10.1991
Taggar: Bolag: Saab Teman: bilar
Nya Saab 9000 CS stor, körvänlig och säker
Text: Christian Schönber ndra generationens Saab 9000 Ar genomgått en klar ansikts lyftning i jämförelse med sin föregångare. Frontpartiet är som helhet nytt och hela akterpartiet från den s k C-stolpen bakåt är förändrat, inklusive baklucka, stötfångare och baklyktor.
Den nya karossformen ger bilen förbättrade aerodynamiska cgenskaper, som ger sig till känna närmast i högre hastigheter tack vare att lyftkrafterna minskats med 25 procent. Dubbla tätningslister kring dörrarna i kombination med en gummilist mellan motorhuven och grillen har dessutom kjart reducerat vindbruset.
Grövre krängningshämmare, förändrade fjädrings- och stötdämparsättningar har bidragit att ytterligare förbättra bilens goda köregenskaper.
Nya Saab 9000 CS som är 96 mm längre än sin föregångare marknadsförs med tre motorvarianter: 2,0 (130hk/96kW) och 2,3 (150hk/1 10kW) liter, i insprutnings- eller 2,3 (200hk/ 147kW) liters turboutförande. Alla motorer har 4 ventiler per cylinder, dubbla överliggande kamaxlar. och hydrauliska ventiltryckare. 2.3 liters varianterna är dessutom försedda med två motroterande balansaxlar och direkttändsystemet Saab DI.
Billigaste versionen går lös på 209 900 mark medan man för en 2,3 liters turbo får lov att punga ut med 287 000 mark.
18
Large car enl EPA
Nya Saab 9000 CS har generösa innerutrymmen med en ergonomiskt riktigt utformad förarplats, enligt god planeringstradition från flygkonstruktionssektorn. Den sammanlagda volymen i kupé- och passagerarutrymmena placerar modellen i samma klass som de större amerikanska bilarna, enligt EPA-bcräkningssystemet.
De re stolarna har goda inställningsmöjligheter som ger även småväxta förare möjligheter att finna rätt körställning i förhållande till instrumentpanelen. Bland annat kan ratten Justeras även i längdled, dock inte i bilar med airbag. Som tillval erbjuds elektrisk manövrering med tre minnesfunktioner i förarsätet.
Kanske säkrast i världen
En nyligen genomförd samkörning av svensk och engelsk försäkringsstatistik visade att de svenska bilmärkena är säkrast i världen. Den andra modellgenerationens Saab 9000 CS utgör inget undantag. Snarare tvärtom. Saabs tekniker har i den nya modellen ytterligare lyckats öka vridstyvheten med 25 procent genom nya konstruktionslösningar. För att klara av framtida lagkrav har också sidokollissionsskyddet förbättrats. Enligt den mätmetod som som blir lag i USA år 1994 har man kunnat minska karossdeformationen med 20 procent. vilket en Saab 9000 C ligt uppgift innebär en klart lägre skaderisk för förare och passagerare. Möjliga kollissionskrafter bakifrån har beaktats i den nya konstruktionen och takstrukturen har förstärkts för att förbättra egenskaperna vid eventuell rundslagning.
Saab 900 fortlever
Trots införandet av den nya 9000 CS vill Saab ännu inte ge avkall på 900modellen, som fortfarande går att säl aktuella om man undantar 2,1 liters motorn som nu introduceras i modellen även på den nordiska marknaden. Motorn har en maxeffekt på 140 hk (103kW) DIN vid 6000 rpm. Det höga och jämna vridmomentet i 2,1 liters motorn minskar bl a växlingskraven i stadstrafik.
Den billigaste versionen med 2 liters motor kostar 128 900 mark medan man för motsvarande alternativ med 2.1 liters motor får betala en tu senlapp extra. LJ
BÄST I FINLAND Toppar (Hufvudstadsbladet + Vasabladet) når 71 20 av Finland svenskspråkiga hushåll HUFVUBDSTADSBLADET
Tel, 125 31 KMT 90/ 13/1991 F RUN