Swatchbilen blev smart
av Ragnhild Artimo Forum 1995-13, sida 14, 19.10.1995
eh och Märssa?
Yverkarn a
Swatchbilen blev
Ragnhild Artim ickbilen som blir e korsning av Swatch-u och Mercedes Benz har kallats Swatchbilen i media under projektets urskede. Senaste vår då prototyperna presenterades, lanserades också det slutliga namnet: Smart. S från Swatch, M från Märssa, och — får man anta — ART från state-of-the-art.
Vill man vara stygg kan man säga att Smart får sin poppiga design från Swatch och sitt pris från Märssa. Till i kollegan Ny Teknik tippade priset SEK 80 000…110 000 blir den lilla baddaren (2,50 gånger 1,45 m) knappast någon direkt folkbil i stor skala — men det är inte heller intentionen.
Smart skall tillverkas av nya Micro Compact Car som ägs till 51 procent av MB och till 49 procent av SMH (Swatch) och som med den nya produkten enligt marknadsdirektören Hans Jirg Schär “riktar in si 14
SMAR på en relativt välbeställd kundkrets; uttryckt i sociodemografiska termer medelklassen och uppåt”.
Målgruppen är långt densamma som för Swatch-uren och MB. Man riktar med Smart in sig på ensamstående under 30 år som skaffar sin första bil. men också äldre ensamstående, vidare DINKs (Double Income, No Kids), och “ungdomliga äldre män och kvinnor” som kan fastna för Smart som andra eller tredje bil.
Nytt säljkoncept
Smart är inte bara en ny bil utan skall också säljas enligt ett i bilsammanhang nytt koncept: ett franchise-system med säljpunkter på bl.a. varuhus och stormarknader — tyska Karstadt och franska Carrefour har redan visat intresse. I startskedet kommer Smart att lanseras primärt i 90 storstadsregioner i Mellaneuropa. Senare skall marknadsföringen utvidgas till det övriga Eu ropa, USA och i ett senare skede kanske också till Asien. Smart-tillverkaren MCC satsar också på snabb service. Den tuffa målsättningen är att uppnå max två timmars “processtid” med undantag av karosskador. Ett koncept ska också utarbetas för s.k. carsharing och car-pooling. Schär räknar med en försäljning på 200 000 enheter på kontinenten tre år efter att fordonet har introducerats på marknaden. Tidsplanen är att starta produktionen i slutet av år 1997 och få ut de första Smart-bilarna till kunderna våren 1998. Det första konceptet blir med en trecylindrig turboladdad bensinmotor.
Fyra versioner
Smart har motorn under golvet för att spara plats, och kommer att finnas med fyra olika motortyper: bensinmo tor (som skall ha en bränsleförbrukning på under 4 I per 100 km), dieselmotor (3 1/100 km), enbart elmotor, och en kombination av el och diesel för hybriddrift. El- och hybridversionerna kommer att ta den längsta tiden att utveckla. Efter premiären med trecylindrig turboladdad bensinmotor står den trecylindriga turbodieseln i turen.
Gemensamt för alla versionerna är enligt tillverkaren att de har designats för snabb och kostnadseffektiv körning i stads- och “lokaltrafik”: maximihastigheten har en underordnad roll och är därför endast 130 km/h.
Sarreguemines!?
Den nya bilfabriken med schweiziska och tyska rötter byggs i Hambach utanför Sarreguemines i östra Frankrike. Vad kunde väl vara mera europeiskt?
Fabriken blir lika futuristisk som den blivande produkten. En stjärnformad grundpla och expanderbara byggnadskomplex skall ge optimal flexibilitet för alla funktioner. Man fäster stor vikt vid fabriksarkitekturen, miljöaspekter, operativa processer och produktivitet med målet
MB-chefen Helmut Werner (t.v.) och Nicolas Hayek på Swatch poserari en av prototyperna av Smart som pressvisades senaste vår.
att skapa en exemplarisk arbetsmiljö för de över 2 000 anställda som skall skapa det nya urbana fordonet. &
Nyckeldata
Forum nr 13/95